Primary Advertiser

איך לעבור בהצלחה ריאיון עבודה בגיל השלישי?

בשיתוף מפעל הפיס

עודכן לאחרונה: 14.12.2022 / 15:55

במקרים רבים, אזרחים ותיקים עלולים להיתקל בקשיים בעת חיפוש עבודה, מסיבות שונות. מדוע זה קורה ומה כדאי לדעת לפני שמגיעים לריאיון עבודה? מדריך

אישה מבוגרת מתראיינת בזום. ShutterStock
איך עוברים ריאיון עבודה בדרך לקבלת התפקיד? ריאיון בזום/ShutterStock

מציאת עבודה בגיל השלישי היא לעיתים קרובות מאתגרת, וכרוכה במשימות רבות שיש לעמוד בהן: איתור משרות פנויות המתאימות לכישורים, לניסיון ולידע שלכם, כתיבת קורות חיים מרשימים שיעודדו את המעסיק הפוטנציאלי לחזור אליכם, והשלב האחרון - לעבור ריאיון עבודה בדרך לקבלת התפקיד. "ישנם אנשים מבוגרים רבים שעבדו שנים ארוכות באותו מקום עבודה, ולכן הם לא מנוסים בריאיונות עבודה", כך אומר ירון וינר, מומחה תעסוקה בגיל השלישי המנחה סדנאות תעסוקה בתחום. "בשל כך, חשוב מאוד להתכונן היטב לריאיון עבודה ולהיות מוכנים לכל שאלה ותרחיש". לפניכם כמה טיפים של וינר כיצד לעבור בהצלחה ריאיון עבודה בגיל השלישי:

ריאיון טלפוני

ישנן חברות העורכות ריאיון טלפוני עוד לפני ריאיון העבודה הפרונטאלי, ואין להקל בחשיבות הרבה שיש לריאיון הטלפוני: "הריאיון הטלפוני הוא דרך סינון של המגייס לבחון את ההתאמה של המועמד לתפקיד לפני שהוא מקדיש זמן לריאיון פנים מול פנים. לכן, יש להיערך לריאיון זה כאילו הוא ריאיון פרונטלי, לפנות את הזמן לריאיון, לקיים את השיחה בסביבה שקטה ובלי רעשים, להקשיב היטב לשאלות של המראיין, לתת מענה קצר וענייני ולנסות להרשים אותו בשיחה הקצרה הזאת".

תחקיר על הארגון

חשוב מאוד לעשות שיעורי בית על הארגון שמזמין אתכם לריאיון עבודה: "כנסו לאתר האינטרנט ולעמודי הרשתות החברתיות של החברה כדי להכיר אותה יותר, ללמוד על השירותים שלה, להבין מה הערכים והחזון שלה, מי אנשי הצוות שעובדים בארגון וגם לבדוק מהי המשרה. מהן הדרישות שלה, מי מלא אותה קודם, האם זאת משרה חדשה או וותיקה ועוד. באמצעות מודעת הדרושים ניתן לגלות פעמים רבות מה שם החברה וכך להתכונן מבעוד מועד".

מה ללבוש לריאיון

בנוסף, וינר אומר כי חשוב להקדיש תשומת לב מירבית ללבוש שלכם לריאיון: "זה נכון ורלוונטי בכל גיל אם תגיעו לריאיון לבושים בחליפה בזמן שכל עובדי המשרד לובשים מכנסיים קצרים ונועלים כפכפים, אתם תבליטו את פער הגילאים ביניכם. הטיפ שלי הוא לערוך מחקר על הארגון ולהתלבש מעט יותר רשמי מהאופן שבו העובדים נוהגים להתלבש".

הצגה עצמית

ההצגה העצמית היא האופן שבו אתם מציגים את מי שאתם ומדוע אתם מתאימים לתפקיד: "ההצגה העצמית צריכה להיות תמציתית. מטרתה לענות מראש על שאלות שהמראיין עשוי לשאול. ההתמקדות לא צריכה להיות בעבר ובמה שעשיתם, אלא בעתיד - איך אתם יכולים להשתלב בחברה ולספר על החיבור הספציפי שלכם לארגון ולתפקיד".

אדם מבוגר עובד על מחשב. ShutterStock
לצד תחקיר על הארגון, חשוב שתעברו שוב ושוב על קורות החיים שלכם/ShutterStock

שליטה בקורות החיים שלכם

לצד תחקיר על הארגון, חשוב שתעברו שוב ושוב על קורות החיים שלכם: "במהלך הריאיון המראיין יעבור איתכם על קורות החיים שלכם, אז חשוב שתשלטו בקורות החיים שלכם ובניסיון התעסוקתי שציינתם במסמך. אם יהיו אי התאמות בין קורות החיים לבין הרקע התעסוקתי שתציגו בריאיון, הדבר עלול להכשיל אתכם".

עניין הגיל

במהלך ריאיון העבודה, המראיין עשוי לשאול בני כמה אתם. אם אתם חוששים מגילנות ומכך שהגיל המבוגר יפגע בסיכוי שלהם למציאת עבודה, וינר ממליץ להשתמש בהומור: "אפשר לענות 'תלוי את מי שואלים - לפי תעודת הזהות אני בן 70, אבל אשתי אומרת שאני כמו בן 15. או לומר - אני בת 20 עם 40 שנות ניסיון. באמצעות הומור אפשר להפשיר את הקרח והמתח שיש בין המראיין למרואיין".

"למה עזבתם את מקום העבודה הקודם?"

אחת השאלות הנפוצות בריאיונות עבודה היא "מדוע עזבתם את מקום העבודה הקודם". לא כולנו מסיימים מקום עבודה באווירה חיובית ובחיוך. אז איך עונים על שאלה כזאת? וינר מציע: "אם לא הסתדרתם עם הבוס למשל, הימנעו מלדבר סרה עליו. המעסיקים הפוטנציאליים לא מתרשמים מאנשים שיורקים לבאר שהם שותים ממנה. הם עשויים לחשוש מהאופן שבו תתנהלו איתם אם תתקבלו לעבודה. בנוסף, הביצה היא קטנה ויש סיכוי שהמגייס מכיר את המעסיק הקודם שלכם. אז הימנעו מלמסור מידע שלא ישרת אתכם. אם לדוגמה פיטרו אתכם בגלל תפקוד לקוי בעבודה, ספרו כמה מקום העבודה הקודם תרם לך ועל כך שחיפשתם מקום עבודה אחר עם היתרונות הקיימים במשרה שאליה אתם מועמדים. כדי להגדיל את הסיכוי להתקבל למשרה, תמיד צריך לחשוב איך המעסיק הפוטנציאלי יתרשם מהדברים שאתם אומרים בריאיון עבודה".

יציבות היא לא תמיד יתרון

לאנשים מבוגרים יש בדרך כלל יציבות תעסוקתית גבוהה. רבים מהם נשארים לעבוד באותו מקום עבודה במשך שנים רבות. על אף היתרון הרב שיש ביציבות תעסוקתית, וינר אומר שבעידן הנוכחי של ימינו חשוב להראות גמישות: "המעסיקים מחפשים עובדים שיוכלו לזרום עם שינויים. לכן, אם מקום העבודה שלכם היה סטטי לאורך שנים ארוכות, תוכלו לספר על הפרויקטים השונים שעשיתם, על התפקידים השונים שמילאתם לאורך השנים, על טכנולוגיות שונות שבהן השתמשתן ועל שיטות עבודה שונות וקהלי יעד שונים שהתעסקת בהם. כך תוכלו להדגיש בפני המראיין את הוורסטיליות שלכם".

ריאיון בזום

עם תקופת הקורונה והסגרים שהנגיף הביא עמו, נוצר מעבר מריאיונות פרונטליים לריאיונות בזום. גם היום יש חברות רבות המעדיפות לערוך ריאיון ראשוני באמצעות אפליקציית שיחות הוידאו מרחוק. למי שאין ניסיון בשימוש בזום מומלץ לבקש עזרה מחבר/ בן משפחה ו/או לצפות בסרטוני הדרכה לשימוש בזום המותאמים לגיל המבוגר (הסבר על הורדת אפליקציית זום- https://www.youtube.com/watch?v=EZiZ930OpCg , לימוד שימוש בזום- https://youtu.be/ijhnEw3BJnw). לאחר מכן, חשוב להתנסות כדי לוודא שאתם יודעים להשתמש בתוכנה; שימו לב לאופן בו המצלמה מכוונת, איך אתם נראים במצלמה, מהו אופן התאורה המיטבי, צורת הישיבה וכמובן האם השמע של התוכנה עובד בצורה תקינה.

"ספר על תכונה רעה שלך"

עוד שאלה נפוצה בריאיונות עבודה היא איזו תכונה רעה יש לך וכדאי מאוד להתכונן לשאלה הזו מבעוד מועד. התכונה שרבים מהמרואיינים אומרים היא פרפקציוניזם, אבל וינר ממליץ לנסות להיות אותנטיים: "עדיף לבחור תכונה שלילית אמיתית שלכם, אבל לא כזאת שמהותית לתפקיד או שעלולה לפגוע בהצלחה שלכם בתפקיד. צריך להציג את התכונה השלילית בצורה מעודנת ובאופן שמשרת אתכם. למשל אם אתם עצבניים, תוכלו לומר שאתם נוטים להתרגז כשלא עומדים בלוחות הזמנים. כך אתם למעשה מציגים על הדרך את היתרונות שלכם כעובדים". דוגמה נוספת היא אדישות שתוכלו להציג כקור רוח. אפשר לציין כי במקרים של היתקלות באירוע חריג בעבודה אתם פועלים ב"קור רוח". זאת, מהסיבה שמניסיונכם ארוך השנים נתקלת באירועים חריגים רבים שאתם כבר יודע כיצד לטפל בהם ללא כניסה לפניקה.

ציפיות שכר כאשר שואלים אתכם מה הציפיות שכר שלכם, עולה השאלה איזה סכום לבקש? "חשוב שתערכו מראש מחקר על השכר הממוצע לתפקיד הנדרש, ובהתאם לניסיון שלכם, להשכלה וכו'", אומר וינר. במידה והשכר המוצע נמוך ואינו תואם את כישוריכם, רצוי להציג את התרומה שלכם למשרה אליה אתם מועמדים כך שלמעסיק יהיה תמריץ לתת שכר גבוה יותר מהמוצע. "ישנן טבלאות שכר ומידע

ברשת שחשוב לבדוק לפני הריאיון. כך תוכלו להיות מוכנים לשאלה כזאת. בנוסף, חשוב לקחת בחשבון לא רק את השכר אלא גם את התנאים הנלווים כמו ימי חופשה".

סיום הריאיון

המראיין מודיע לכם שהריאיון הסתיים ואתם עומדים להיפרד לשלום. אז מהי הדרך הטובה ביותר לסיים את הריאיון? הנה העצה של וינר: "הקפידו לחייך למראיין ולסיים באווירה חיובית. חשוב להראות את המוטיבציה שלכם ולומר שהייתם שמחים לשמוע לגבי המשך התהליך. מומלץ גם לשלב בסוף הריאיון שאלה מקצועית לגבי התפקיד שתוכל להרשים את המראיין ביכולות ובניסיון שלכם".

כדאי לדעת כי המשרד לשוויון חברתי מפעיל תכנית "ותיקים בעבודה" במסגרתה ניתן להשתתף בקורסים ייעודים להכנה שלכם לשוק העבודה, כגון: סדנת כתיבת קו"ח, סדנת הכנה לריאיון עבודה, שימוש ברשתות חברתיות בחיפוש עבודה ועוד.

אזרח ותיק, מחפש עבודה? למגוון משרות מותאמות הקלק כאן

בשיתוף מפעל הפיס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully