Primary Advertiser

רוצים להמשיך לעבוד גם בפנסיה? כדאי שתקראו את המדריך הזה

בשיתוף מפעל הפיס

עודכן לאחרונה: 14.12.2022 / 15:56

מספרם של הפנסיונרים הבוחרים להמשיך לעבוד הולך ועובד. מה משמעות המס על הסטטוס החדש שלהם כמקבלי שתי הכנסות? רואה חשבון עונה על כל השאלות

אישה מבוגרת מחייכת. ShutterStock
"אדם בגיל הפנסיה שממשיך לעבוד ומקבל משכורת שוטפת - לא בהכרח צריך באותו השלב את קרן הפנסיה"/ShutterStock

הנטייה להישאר בשוק העבודה גם לאחר גיל הפנסיה הולכת וגוברת. אהבת המקצוע, תחושת מרץ ורצון לעשייה שטרם חלפה, רצון להמשיך ולהרוויח משכורת יפה או חוסר עניין בשהייה מרובה בבית הן בין סיבותיה. אך האם משתלם כלכלית להמשיך לעבוד בגיל הפנסיה? מה אומר צעד כזה מבחינת מיסים וקצבאות? מה קורה בחשבון הבנק של אדם בגיל הפרישה כשנכנסות אליו משכורת, קצבת פנסיה וקצבת זקנה במקביל?

עוד לפני מענה לשאלות אלו יש לציין שאדם בגיל הפנסיה הבוחר להמשיך לעבוד יכול לבחור כלל לא לקבל עדיין את תשלומי הפנסיה, להשאיר אותם בקופה וכך גם לתת להם להמשיך ולצבור רווחים (שהרי ככל שהכסף יושב בה יותר כך הוא מושקע זמן רב יותר בשוק ההון). כך יקבל קצבה גדולה מקופה מלאה יותר ביום בו יחליט להתחיל להשתמש בחיסכון רב השנים.

"אדם בגיל הפנסיה שממשיך לעבוד ומקבל משכורת שוטפת - לא בהכרח צריך באותו השלב את קרן הפנסיה", אומר רואה החשבון רונן עוז, שותף במשרד עוז-גל נהרי. "בהשארתה יש יתרון מיסויי, שכן החוסך למעשה ממשיך להיות עובד רגיל המקבל משכורת אחת, ומכאן שימשיך להיות ממוסה כקודם. זאת בעוד פנסיונר שמושך כספי פנסיה וממשיך גם כן לעבוד - ישלם יותר מס, שכן מבחינת המדינה הוא מקבל שתי משכורות: זו של החברה בה הוא מועסק וזו של קרן הפנסיה".

ביקשנו מרואה החשבון עוז לענות לנו על מספר שאלות בנושא:

- מה אחוז המס שישלם פנסיונר שממשיך לעבוד?

לא ניתן לציין באיזה שיעור יהיה המס הזה גבוה יותר, שכן זוהי פונקציה של גובה משכורת העובד וגובה הפנסיה שהוא מקבל, ואלו כמובן משתנים מעובד לעובד. כדי שרשויות המס יחשבו כראוי את גובה הניכוי הנדרש העובד צריך לבצע פעולה של תיאום מס. את התיאום ניתן לעשות על ידי מייצג (יועץ מס או רואה חשבון) או בצורה עצמאית דרך מערכת פניות הציבור הזמינה ברשת. יש למלא את טופס 116 ולהציג את התשלום האחרון מקרן הפנסיה, המייצג את התשלום החודשי הקבוע ממנה וכן להצהיר על ההכנסה ממקום העבודה הנוסף כשכיר. עוד מומלץ להגיש בסוף השנה דו"ח שנתי, שבאמצעותו ייבדק אם מגיע לעובד החזר כלשהו על הסכומים שניגבו ממנו במהלך השנה.

- האם צריך להמשיך ולהפריש כספים לפנסיה?

בנושא זה קיימת חוקיות מעניינת: השאלה כאן היא אם הפנסיונר ממשיך להיות מועסק באותו מקום עבודה בו עבד עד יציאתו הרשמית לפנסיה או שעבר למקום עבודה אחר (בין אם מיד לאחר היציאה לפנסיה ובין אם זמן מה לאחר מכן). במקרה הראשון - יהיה המעסיק מחויב להמשיך להפריש עבורו כספי פנסיה, כפי שעשה בעבר וכפי שהוא עושה עבור כל עובד אחר. במקרה השני, לעומת זאת, המעסיק החדש לא יהיה מחויב בהפרשה זו - שכן הוא שוכר פנסיונר המקבל כבר תשלומי פנסיה. הסייג היחיד לכך הוא אם המעסיק החדש מקבל עובד בגיל הפנסיה שלמעשה אין לו קרן פנסיה קיימת (לא דאג לכך במהלך השנים, עבד כעצמאי וכדומה). לעניין זה אף חשוב לציין שתקבולים מביטוח לאומי אינם מהווים הכנסה ולא יפגעו בזכות להפרשות פנסיוניות מהמעסיק.

- מה קורה לקצבת זקנה במצב בו ממשיך פנסיונר לעבוד?

"קצבת אזרח ותיק" ניתנת לכל אזרח ישראלי שהגיע לגיל הפרישה ועמד בתנאי הזכאות (עבד במשך 60 חודשים ב-10 שנים שקדמו לגיל הקצבה, עבד 144 חודשים במשך חייו הבוגרים וכן תנאי נוסף המיועד בעיקר לעולים חדשים/תושבים חוזרים). ישראלי בן 67 או ישראלית בת 62 ו-4 חודשים (נכון לילידות 1960) שממשיכים לעבוד או חוזרים לעבוד לאחר יציאתם לפנסיה - יקבלו את מלוא קצבת הזקנה ללא שינוי, כל עוד הכנסתם כשכירים אינה עולה על גובה התקרה שנקבע בחוק. עד שנת 2020 גובה התקרה עמד על 6000 ₪ ליחיד, בשנת 2021 הגובה עלה ל- 6,750 ₪ ליחיד ובשנת 2023 תעלה ל- 7,750 ₪ ליחיד. לבדיקת גובה קצבת הזקנה לו את/ה זכאי/ית יש לבקר באתר הביטוח לאומי. הקיזוזים האלו תקפים רק עד גיל 70. החל מגיל 70 מקבל כל אזרח את קצבת הזקנה במלואה - ללא תלות בהכנסה כלשהי".

- מה לגבי הפקדות נוספות הנהוגות במקומות עבודה, דוגמת קרן השתלמות?

אין חובה חוקית להפקיד לקרן השתלמות, למעט ענפים עליהם חל צו הרחבה (עובדי ניקיון או תובלה, למשל). עם זאת - כל מעסיק יכול לבחור להפריש לקרן השתלמות עבור עובדיו. גם כאן אזרח ותיק יקבל את הזכויות הללו כמו כל עובד אחר. עם זאת, מדובר בהטבה עליה יכול כל עובד לשאת ולתת במשא ומתן על החוזה שלו. במידה שלעובד היוצא לפנסיה יש קרן השתלמות - גם בסטטוס החדש שלו כ"פנסיונר עובד" ימשיכו ההפרשות אליה להתנהל בצורה זהה.

לסיום, נותן עוז מספר טיפים כלליים לכל מי שיוצא לפנסיה ומתכנן להמשיך לעבוד:

1. לבחון האם נכון לדחות את הפנסיה ולחסוך במיסוי כפל.

2 לבחון האם נכון להתאמץ ולהרוויח מעל 6,749 ₪ (או 9,000 אם גם בן הזוג אזרח ותיק) וכך לגרוע מקצבת הזקנה.

3. השקעות בניירות ערך עשויות לזכות בהחזרי מס מעל גיל 60 (למי שהכנסתו הכוללת הייתה מתחת ל-178,080 ₪ בשנת 2020).

4. לעשות תיאום מס ולבדוק היתכנות החזרים בסוף שנה.

אזרח ותיק, מחפש עבודה? למגוון משרות מותאמות הקלק כאן

בשיתוף מפעל הפיס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully