Primary Advertiser

כיצד העבודה תורמת לבריאות הנפשית והפיזית בגיל השלישי?

בשיתוף מפעל הפיס

עודכן לאחרונה: 10.1.2023 / 14:32

רבים מאיתנו חולמים על היום בו נצא לפנסיה ולא נצטרך לקום בבוקר לעוד יום של עבודה. אבל האם החופש והבטלה באמת מביאים לאושר? מחקרים רבים מצביעים על כך שדווקא התעסוקה היא זאת שמובילה לשביעות רצון בקרב בני הגיל השלישי ואף תורמת לבריאות הפיזית והנפשית שלהם

אישה מבוגרת מחייכת. ShutterStock
"אנשים שלא עובדים עלולים לסבול מירידה בדימוי העצמי ומתחושת חוסר ערך"/ShutterStock

במחקר "התועלת הכלכלית בהעסקת עובדים מבוגרים" שנערך עבור המשרד לשיווין חברתי וארגון הג'וינט על ידי מכללת רייכמן, החוקרים הלה אקסלרד, צבי אקשטיין וטלי לרום מצאו כי שביעות הרצון של עובדים בני 50 ומעלה בישראל ובמדינות אחרות כמו שוויץ, דנמרק ושוודיה, הייתה גבוהה יותר מזו של אלו שאינם עובדים. לפי המחקר, בני 60-70 שמועסקים מציגים רמות דיכאון נמוכות יותר מאלו שמובטלים ומגמלאים. מחקר אחר al et Wickrama) 2013) מצא כי "ירידה בעבודה גורמת להידרדרות בתהליכי בריאות בשנות החיים המאוחרות יותר. לפי המחקר, רמות נמוכות יותר של עבודה משפיעות לרעה על זיכרון, מוגבלות פיזית ותסמיני דיכאון של מבוגרים".

"לפי הגישה של אלפרד אדלר, האדם הוא יצור חברתי. אנחנו צריכים קשר אחד עם השני ומקום העבודה יוצר עבורנו מעגלים חברתיים שאנחנו כל כך זקוקים להם. ללא עבודה אנחנו עלולים להרגיש בודדים. העבודה לא רק מתגמלת אותנו כלכלית, אלא מעניקה לנו ערך ובונה את הזהות האישית שלנו", כך אומרת יעל חביב, מטפלת רגשית לבני הגיל השלישי. "העבודה נותנת לנו סיבה לקום בבוקר ומעניקה לנו משמעות וכך תורמת לבריאות הנפשית שלנו. להיות משמעותי לחברה זה להיות מאושר. חשוב לומר שמשמעות היא חוויה סובייקטיבית. גמלאים שלא עובדים נדרשים להמציא את עצמם מחדש ולחשוב איך הם יכולים לייצר משמעות גם ללא עבודה, כמו למשל להתנדב".

איך העבודה תורמת לבריאות הפיזית?

"יש קשר מובהק בין גוף ונפש, ויותר ויותר רופאים רבים מאמינים ביכולת של הלווי הרגשי לתרום לבריאות הגוף. כמובן שבגיל השלישי קיימות מחלות רבות תלויות גיל שאינן קשורות באושר, אבל הבריאות הפיזית מושפעת גם מהבריאות הנפשית. אנשים שלא עובדים עלולים לסבול מירידה בדימוי העצמי ומתחושת חוסר ערך. בעקבות זאת, הם יתכנסו בתוך עצמם בבית, יעסקו פחות בפעילות גופנית, יאכלו יותר, יסבלו מהשמנת יתר, יהיו לכם פחות גירויים קוגניטיביים וכך הבריאות שלהם תיפגע. חשוב שאזרחים ותיקים יקבלו תמיכה וטיפול רגשי שיאפשרו להם להסתגל לחיים החדשים של הפנסיה".

גם יוסף ונגר בן ה-67 שהחל לנהל עסק משלו בגיל הפרישה לפנסיה, מעיד כי התעסוקה תורמת מאוד לשביעות הרצון ולחיוניות שלו. ונגר (גרוש, אב לשני ילדים וסב לנכד אחד), עלה מרומניה בגיל 27. במשך 12 שנה עסק כמהנדס כימיה בבתי זיקוק ומפעלי פטרו כימיה, ובמשך 21 שנה עבד כמהנדס איכות הסביבה עד שיצא לגמלאות: "יצאתי לפנסיה מוקדמת בגיל 59 משום שהרגשתי חוסר מוטיבציה להמשיך ולעסוק בתחום. אבל כשהפסקתי לעבוד הרגשתי שאני לא מסוגל לשבת בבית והשתעממתי. באותו זמן סבלתי מבעיה רפואית בזרימת הדם, אז החלטתי לנסוע לחופשה באתר מרפא ברומניה. שם קיבלתי טיפולים כמו מרחץ באמבטיות מינרלים שעזרו לי מאוד לבריאות הפיזית והנפשית. בעקבות זאת, החלטתי לבנות עסק משלי והקמתי את WENTOUR שמקדמת חווית תיירות מרפא. אני מסייע לבני 50 ומעלה שסובלים מבעיות בריאותיות שונות, באמצעות בניית חבילת טיולים לעיירות נופש מרפא ברומניה. כל חבילה טיולים מותאמת לבעיה הרפואית של הלקוח וכוללת ליווי רפואי ומדריך טיולים צמוד".

איך אתה מרגיש שהתעסוקה תורמת לך?

"אני מאוד נהנה לעבוד ומרגיש חיוני מאוד בזכות העסק שלי. כשאני עוזר לאנשים אני מרגיש שיש לי משמעות. במסגרת העבודה שלי יוצא לי לפגוש פנסיונרים שעובדים ופנסיונרים שאין להם תעסוקה. ממה שהתרשמתי, אלו שעובדים הם חיוניים יותר, דואגים לעצמם ולבריאותם ומלאי מוטיבציה. אני מאמין שהתעסוקה תורמת להם מאוד לבריאות הנפשית והפיזית. הם גם ברובם מתעניינים בשילוב בין נופש ומרפא יחדיו".

"תעסוקה לאחר פרישה תורמת גם לבריאות הנפשית, הפיזית, התפקודית והחברתית, נותנת ביטחון כלכלי ויכולה למנוע הידרדרות של מחלות כרוניות וירידה בקוגניציה", אומר ד"ר זוריאן רדומיסלסקי, מנהל תחום גריאטריה ראשי במכבי שירותי בריאות. "התעסוקה היא ממש כמו תרופה לבני הגיל השלישי. יחד עם זאת, כמו כל תרופה חשוב להתאים את המינון שלה. תעסוקה שאינה מותאמת אישית יכולה להזיק".

מה הסיבה שצריך להתאים את התעסוקה למצב הבריאותי של האדם המבוגר?

"במסגרת תהליך הזדקנות נורמטיבית, גם ללא מחלות, אנו רואים שינויים במערכת הפיזיולוגית, הקוגניטיבית והתפקודית של האדם. כך למשל, נפח זרימת הדם יורד ב-20% מגיל 75, התפקוד הראייתי יורד ב-40% וישנה ירידה בכמות המים בכל תא בגוף. יש גם שינויים קוגניטיביים כמו פגיעה ביכולת קבלת החלטות וירידה מתונה בקשב, בשליפת השפה ובזיכרון. בגלל כל השינויים האלו, יש לקחת בחשבון את הגורמים התעסוקתיים שעלולים להזיק לעובד המבוגר כמו רעש, ויברציה, תאורה, הרמת משאות, עמידה ממושכת, קרינת שמש וזיהום אוויר. כדי ליהנות מהיתרונות של תעסוקה ועם זאת למנוע נזק לבריאות, חשוב להקים תחום חדש שלא קיים בעולם - גריאטריה תעסוקתית. יש צורך להקים מרפאות משולבות עם רופא גריאטר ורופא תעסוקתי שיבחנו איזו עבודה מתאימה לכל אזרח וותיק, כולל סוג העבודה, היקף שעות העבודה, התנאים הפיזיים כמו חשיפה לשמש ועוד. העבודה צריכה להיות מותאמת לשינויים הפיזיולוגיים של ההזדקנות והמחלות שמהן האדם עלול לסבול כמו סוכרת ופרקינסון. התעסוקה מסייעת להאריך את תוחלת החיים הבריאה, אבל צריך להתאים אותה לכל אחד באופן אישי".

מפעל הפיס מעודד תעסוקת אזרחים ותיקים ויוזם מגוון פרויקטים בקהילה לטובת הפגת הבדידות.

אזרח ותיק, מחפש עבודה? למגוון משרות מותאמות הקלק כאן

בשיתוף מפעל הפיס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully