Primary Advertiser

הפתרון שמסייע לשלב אזרחים ותיקים בשוק העבודה

בשיתוף מפעל הפיס

עודכן לאחרונה: 20.2.2023 / 12:12

עולם התעסוקה חווה שינויים כשמילת המפתח היא "גמישות". אזרחים ותיקים רבים מעוניינים לעבוד בזמן הפנסיה, אך לא רוצים לחזור למסגרת נוקשה של יחסי עובד מעביד. גם המעסיקים מחפשים פתרונות גמישים לצרכי תעסוקה. הפתרון הוא הפיכתם של הפנסיונרים לפרילנסרים

אדם מבוגר מול מחשב נייד. ShutterStock
האזרח הוותיק יכול לרתום את ניסיונו המקצועי/ShutterStock

בשנים האחרונות מתרחשים שני שינויים גדולים בשוק העבודה העולמי - האחד הינו ריבוי קריירות והשני רצון בגמישות תעסוקתית שתאפשר לשלב בין פנאי והתפתחות אישית לבין תעסוקה. עבור אזרחים ותיקים רבים שיצאו לפנסיה, העבודה מעניקה משמעות וגם מאפשרת להם להגדיל את ההכנסה וליהנות מרמת חיים גבוהה. יחד עם זאת, העובד הפנסיונר כבר לא רוצה להיות עבד לעבודה ולעבוד במשרה מלאה בעבודה שוחקת. הוא מעוניין במתכונת גמישה המתאימה לתקופת החיים החדשה המשלבת פנאי, משפחה, עשייה משמעותית וגם פרנסה. גם המעסיקים מצידם רואים הזדמנות לשמר כוח אדם מנוסה במודל שעתי, ובהיקף גמיש על פי צרכיהם.

הפתרון לכך הוא שינוי באופן התעסוקה של הפנסיונרים והפיכתם לפרילנסרים (עובדים עצמאיים). האזרח הוותיק יכול לרתום את ניסיונו המקצועי כיועץ בתחומו, כשותף לפרויקט מוגדר, כמנטור, או כנותן שירות - וכל זאת על בסיס חוזה שעתי מוגדר. מי שמקדם את המהפכה הזאת היא חברת JoinMe הפועלת יחד עם מרכזי אפ 60+ של הג'וינט והמשרד לשוויון חברתי ויחד עם הפורום הכלכלי חברתי של המעסיקים בישראל.

עינת זינגר דן. ברק שקד,
עינת זינגר דן/ברק שקד

"אוכלוסיית האזרחים הוותיקים במדינת ישראל הולכת וגדלה משום שתוחלת החיים ארוכה יותר מבעבר. ישנם אזרחים ותיקים ללא פנסיה משום שהם היגרו ממדינות אחרות והפנסיה שלהם לא נשמרה או מכיוון שלא חסכו מספיק כסף לפנסיה. במקביל, יוקר המחייה מקשה מאוד על הפנסיונרים. לאור זאת, שאלנו את עצמנו איך מייצרים פתרון לסוגיית התעסוקה בגיל השלישי", אומרת עינת זינגר דן, מנכ"לית הפורום הכלכלי חברתי וה-BR מבית נשיאות המגזר העסקי. "גילינו שאזרחים ותיקים רבים שיצאו לפנסיה לא מעוניינים לעבוד במשרה מלאה ורוצים לפנות זמן לפעילות פנאי. דרך פלטפורמת JoinMe הקמנו שני מסלולים - מסלול אחד מיועד לטאלנטים שעבדו בתפקידים בכירים עם ניסיון מקצועי שלא יסולא מפז המעוניינים להציע שירותים כפרילנסרים. המסלול השני מיועד לאנשים שהיו שכירים כל חייהם וכעת רוצים לעשות הסבת מקצוע ולהציע שירות כעצמאי בתחום אחר שתמיד חלמו עליו".

רועי פולקמן, מנכ"ל חברת JoinMe מספר: "JoinMe היא פלטפורמה חדשה שנועדה לאזרחים ותיקים המאפשרת להם למצוא הזדמנויות כפרילנסרים. מעסיקים רבים מתקשים להציע לאזרחים ותיקים משרות איכותיות קבועות, אבל הם זקוקים מדי פעם לשירותים של מומחים בתחומם. לכן, כאשר אזרח ותיק יוצא לפנסיה, הדרך שלו להישאר משמעותי לעולם התעסוקה היא באמצעות מתן שירות כפרילנסר", כך "קהילת האזרחים הוותיקים מהווה מנוע כלכלי לארגונים עסקיים ולגופים ציבוריים. החידוש שאנחנו מציעים הוא שהאזרח הוותיק יכול להעניק שירות ולתרום את הידע והמומחיות שלו למעסיקים באופן גמיש וללא חוזה של עובד-מעביד. יש פנסיונרים רבים שמעוניינים להציע את השירות שלהם ומעסיקים רבים שזקוקים לאותו שירות, ואנחנו מחברים בין המעסיקים לאזרחים הוותיקים בקלות ובנוחות".

רועי פולקמן. אלעד מלכא,
רועי פולקמן/אלעד מלכא
דני פליס. יח"צ,
דני פליס/יח"צ

אז איך הפלטפורמה עובדת?

"אנחנו פונים לארגונים כמו חברות גדולות במשק או רשויות מקומיות שיש להם ממשק עם אלפי פנסיונרים, ומציעים לפתח את הארגון כקהילת יזמות. הארגון מציע לפנסיונרים להפוך את הכישרון והיכולות שלהם לגיג. המושג גיג (הופעה קטנה) נולד בעולם האומנות וההופעות. כיום הוא מבטא את רעיון השירות והמוצר אותו מציע פרילנסר. האזרחים הוותיקים עוברים תהליך במסגרתו הם מדייקים את השירות שהם מציעים. סוג השירות המבוקש הוא בדרך כלל מעולמות ההדרכה, הייעוץ, המנטורינג, הנחיית קבוצות ועוד. הפנסיונרים מייצרים גיגים (יוזמות) והם יכולים לרתום לאותה יוזמה אזרחים ותיקים אחרים. האזרח הוותיק יכול להציע את שירותיו ללקוחות שונים ולמעסיקים רבים, ולעבוד לפי חוזה העסקה אישי וגמיש המותאם לצרכים שלו ולפי התמחור המתאים לו".

איך אתם מסייעים לאזרחים הוותיקים בתהליך?

"קבוצת פילת המספקת שירותים מגוונים לעולם התעסוקה כמו אבחון מקצועי, היא שותפה שלנו במיזם והיא מעניקה כלים שמאפשרים לפנסיונר לאפיין את הרצונות והיכולות שלו ולתרגם אותן להצעת ערך מקצועית. כל פורש יכול לפתוח כרטיס טאלנט אצלנו בפלטפורמה ולהציע את היכולות המקצועיות שלו. המערכת מאפשרת לרכוש את השירות מהפנסיונר בתהליך מהיר, יעיל ובטוח. אנחנו מעודדים הקמת קהילות עצמאים של בני 60+ שמטרתן לשמור על כשירות מקצועית בתחומי תעסוקה שונים, ואנחנו מעניקים כלים דיגיטליים ושירות טלפוני לסיוע האזרח הוותיק בניהול הלקוחות, התשלומים, פתיחת תיק עוסק במידת הצורך ועוד".

עינת זינגר דן, מעידה כי הפלטפורמה זוכה להצלחה הן בקרב האזרחים האוותיקים והן בקרב המעסיקים: "כרגע רץ פיילוט עם הרשויות המקומיות והוא מאוד מוצלח. עד כה היו מאות פנסיונרים שהעניקו שירותים שונים וההיענות מאוד גבוהה. יש ביקוש רב בקרב חברות ומעסיקים מתחומים שונים ואנחנו יוצאים עכשיו בקול קורא לארגונים לפנות לפורשים וליהנות מהשירותים שלהם. המהלך שאנחנו ו- JoinMe מובילים זאת בשורה גדולה למדינת ישראל".

אחד מהאזרחים הוותיקים שמשתמשים בפלטפורמת JoinMe הוא דני פליס (בן 68 מקיבוץ חצרים, נשוי, אב לשלושה ילדים וסבא לשבעה נכדים). בשנה האחרונה דני עובד במתכונת פרילנסר כמנהל מערכות מידע בחברת -TechBuddy המעניקה שירותים טכנולוגיים: "עבדתי במשך 25 שנה כשכיר בתחום ניהול מערכות מידע ויצאתי בגיל 67 לפנסיה. בשנה האחרונה החלטתי להציע את השירותים שלי בתחום ניהול מערכות מידע כפרילנסר. אני עובד בחברה פעם-פעמיים בשבוע וזה מאוד נוח לי כי אני יכול לעבוד בצורה גמישה, ללא מחויבות להיקף שעות מסוים. העבודה כעצמאי מאפשרת לי להתנדב בעמותות שונות כמו עמותת "פעמונים" שמעניקה ייעוץ בתחום כלכלת המשפחה, בעמותה "בדרך להחלמה" העוסקת בהסעת חולים פלשתינים לבתי החולים בישראל", ומנהל קבוצת מנטורים דיגיטליים בעמותת "אפ 60" - מרכז הכוונה וצמיחה לאזרחים וותיקים".

למה בכלל החלטת לעבוד אחרי הפנסיה?

"זה חשוב שיהיה סדר יום ותעסוקה ששומרת על הגוף והנפש. העבודה נותנת לי משמעות וסיבה לקום בבוקר. הפריבילגיה שלי כפנסיונר היא שאני יכול לקבוע לעצמי את היקף העבודה ובמקביל לעסוק במגוון פעילויות שצובעות את החיים שלי בהמון צבעים. הפלטפורמה של JoinMe מאפשרת לי לחשוף את השירותים שלי לארגונים רבים וכך לקבל מגוון הצעות עבודה".

למידע נוסף כנסו ל- JoinMe>>

אזרח ותיק, מחפש עבודה? למגוון משרות מותאמות הקלק כאן

למידע בנושא תעסוקה בגיל השלישי, כתבות וסרטונים, היכנסו>>

בשיתוף מפעל הפיס
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully