Primary Advertiser

אחרי 42 שנה, דוד מצא עצמו מחוסר עבודה. ואז הוא הכיר את "ותיקים בעבודה"

בשיתוף מפעל הפיס

19.3.2023 / 15:54

מי אמר שאי אפשר למצוא עבודה מספקת בגיל הפנסיה? דיברנו עם שלושה אזרחים ותיקים שהודות למיזם תעסוקתי משותף של מפעל הפיס והמשרד לשוויון חברתי הצליחו למצוא עבודה המותאמת לצרכיהם

אדם מבוגר עם מחשב נייד וגם מסמכים. ShutterStock
בני ה-60 של היום אלו לא בני ה-60 של פעם/ShutterStock

אם בעבר אנשים מבוגרים יצאו לפנסיה מיד בגיל הפרישה, הרי שכיום יותר יותר אזרחים ותיקים בוחרים להמשיך לעבוד גם בגיל מבוגר. בני ה-60 של היום אלו לא בני ה-60 של פעם, ורבים מהאזרחים הוותיקים חיוניים, מלאי מוטיבציה, עם ניסיון מקצועי רב ויכולת לתרום רבות לשוק התעסוקה. עם זאת, מציאת עבודה בגיל מבוגר היא לא תמיד פשוטה, במיוחד לאחר קריירה רבת שנים באותו תחום. האזרחים הוותיקים נדרשים פעמים רבות להמציא את עצמם מחדש ולהסתגל לשינויים.

מתוך הרצון להעלות למודעות את החשיבות של העסקת אזרחים ותיקים ולסייע להם להשתלב בשוק התעסוקה, מפעל הפיס וקבוצת וואלה! השיקו לפני מספר חודשים מיזם ייחודי. במסגרת המיזם, מעסיקים שחיפשו עובדים איכותיים נרשמו לתוכנית והציעו משרות לבני 60 ומעלה. המשרות פורסמו באתר וואלה! ואזרחים ותיקים המחפשים עבודה יכלו לשלוח את קורות החיים שלהם. תוכנית "ותיקים בעבודה" של המשרד לשיווין חברתי, סייעה למעסיקים ולמחפשי העבודה שפנו למיזם, האזרחים הוותיקים קיבלו סיוע בכתיבת קו"ח, הכנה לריאיון עבודה ובהכשרות לעולם העבודה, וזאת על מנת שימצאו את העבודה המתאימה לצרכים שלהם.

אדם מבוגר בקופה של סופרמרקט. ShutterStock
אזרחים הוותיקים נדרשים פעמים רבות להמציא את עצמם מחדש ולהסתגל לשינויים/ShutterStock

אחד ממחפשי העבודה שהצליח למצוא עבודה דרך המיזם ובליווי "ותיקים עבודה" הוא דוד קרויטורו.

לפני שנתיים, דוד (בן 66 מפתח תקווה, גרוש, אבא לשלושה ילדים וסבא לשלושה נכדים), מצא את עצמו מחוסר עבודה אחרי קריירה של 42 שנה בחברת התעופה "אל על": "התפקיד האחרון שלי היה מנהל מחלקה באגף הנדסה, ובעקבות נגיף הקורונה אל על נקלעה לקשיים כלכליים וכדי לעמוד בחובות שלה היא הגיעה להסכם עם המדינה לקיצוץ בכוח אדם. 2,000 עובדים פוטרו מהחברה וגם אני נאלצתי לצאת לפרישה מוקדמת בעל כורחי".

איך הרגשת ללא עבודה?

"זאת הייתה תקופה מאוד קשה. הרגשתי חוסר ערך עצמי וחוסר חיוניות. הייתי בדיכאון והתמודדתי עם קושי כספי ונדודי שינה. שלושה חודשים לאחר מכן מצאתי עבודה במוסך בתפקיד משנע, אבל התנאים היו רחוקים מאוד ממה שקיבלתי באל על. עבדתי במוסך שנה וארבעה חודשים. העבודה עזרה לי לצמצם את הפערים הכלכליים אבל לא הרגשתי סיפוק ממנה. הייתה לי תחושה שהעולם הטכנולוגי בורח ממני ושאני מחוץ לפריים".

הכל השתנה כשדוד נחשף במקרה לפרסום דרך אתר וואלה! של תוכנית "ותיקים בעבודה" של המשרד לשוויון חברתי: "הצטרפתי, מילאתי את הטפסים ובתוך יומיים יצרה עמי קשר בחורה מדהימה בשם איה מהתוכנית ותיקים בעבודה. הייתי סקפטי בהתחלה, אבל היא נתנה לי תחושה שיש לי ערך וליוותה אותי בתהליך של מציאת עבודה. היא עשתה גישור בין הרזומה שלי לבין עבודה בממשק אחר. היא הובילה אותי בחשיכה וליוותה אותי כל הדרך. עברתי תהליך של חודש וחצי שכלל ריאיון אישי עד שהתקבלתי לתפקיד פקיד טכני של נזקי מים בחברת הביטוח מגדל".

איך התחושה למצוא עבודה חדשה?

"מגדל נתפסת כחברה של צעירים. למרות שהייתי מבוגר יותר מהמתמודדים האחרים על המשרה, מנהלי הגיוס זיהו בי משהו שאפילו לא ידעתי שקיים בי. מגדל קיבלו אותי למרות הגיל המבוגר שלי. אני שמח מאוד והילדים שלי מרגישים את החיוניות שבי. אני מלא מוטיבציה ורצון אדיר לחזור לפריים. תכניות כמו ותיקים בעבודה נותנות הזדמנות לאנשים מבוגרים, שמביאים איתם המון ידע וניסיון".

גם אלי מאירוביץ' בן 69 מנתניה, גרוש, אב לשלושה ילדים וסב לשמונה נכדים), קיבל ליווי אישי מתוכנית "ותיקים בעבודה" עד למציאת עבודה חדשה: "כבר 15 שנה אני מנהל עסק לשיווק ציוד קוסמטיקה. בעקבות הקורונה והתחרות הרבה בתחום, העסק עבר משבר והייתי זקוק להכנסה נוספת כדי לשרוד. הגעתי לאתר האינטרנט של ותיקים בעבודה ושלחתי קורות חיים. רכזת התוכנית שאלה אותי במה הייתי רוצה לעבוד וקיבלתי הצעה לעבוד כמדריך דיור בבית אקשטיין. זומנתי לריאיון עבודה ולפני חודש התקבלתי למשרה, במסגרתה אני מטפל ומסייע לאנשים עם מוגבלות".

דוד קרויטורו. יח"צ,
"אני מלא מוטיבציה ורצון אדיר לחזור לפריים"/יח"צ

איך אתה מרגיש בעבודה החדשה שלך?

"אני אדם רוחני מאוד ואוהב אנשים, בייחוד את הצעירים שמתמודדים עם מוגבלות. למרות שהמשכורת לא גבוהה, לקחתי על עצמי את הטיפול בדיירים מתוך תחושת שליחות. אני משוחח איתם, עוזר להם בבישולים וניקיונות ודואג לתחזוקת הבית שלהם. אני נהנה מכל יום שאני עובד ועוזר להם והם מאוד אוהבים אותי ורואים בי דמות אב. ותיקים בעבודה עושים עבודה מדהימה. הנציגים של התוכנית מתקשרים אליי כל יום ומתעניינים בשלומי ואיך אני מסתדר בעבודה. הם לא מפסיקים לתמוך ולעזור. העבודה מאפשרת לאזרחים הוותיקים לחיות בכבוד".

שמחה (שם בדוי. השם המלא שמור במערכת), בת 67, הצליחה גם היא למצוא עבודה חדשה בעזרת המיזם של קבוצת וואלה! ומפעל הפיס והליווי של התוכנית "ותיקים בעבודה": "לפני הפנסיה עסקתי במשך תשע שנים בהוראה של אנימציה, טלוויזיה ותקשורת באזור הדרום. לאחר מכן, הקמתי חנות לבגדי נשים והייתי הבעלים שלה במשך כמעט עשור עד שפשטתי רגל. התפקיד האחרון שלי לפני שיצאתי לפנסיה היה כמוקדנית מכירות של מוקד שירותי רפואה. יצאתי לפנסיה כי רציתי מנוחה וחשבתי שאוכל להסתדר מהקצבה. אבל אחרי שהייתי בפנסיה הייתי זקוקה להשלמת הכנסה".

אישה מבוגרת עובדת מהבית. ShutterStock
"התוכנית מהווה פלטפורמה מעצימה הן לאזרחים ותיקים שרואים עצמם כחלק חיוני ובלתי נפרד מהחברה"/ShutterStock

איך ותיקים בעבודה עזרו לך למצוא עבודה?

"חיפשתי עבודה ללא מאמץ פיזי וכזאת שאוכל לבטא בה את המיומנויות והכישורים שלי. הגעתי לוותיקים בעבודה והם ליוו אותי בתהליך למציאת עבודה בחברת תקשוב. העבודה מאתגרת כי היא דורשת הרבה למידה, אבל אני משתפרת בכל יום. אני עובדת בהיקף של חצי משרה והעבודה נוחה לי מאוד. אני חושבת שכדאי מאוד להעסיק אזרחים ותיקים כי יש להם ניסיון, מוסר עבודה גבוה, הם מעניקים שירות טוב ונותנים מכל הלב".

"כיו"ר מפעל הפיס, הצבתי את הסיוע לאוכלוסייה הוותיקה כיעד מרכזי של מפעל הפיס בזירה הציבורית", אמר רו"ח אביגדור יצחקי, יו"ר מפעל הפיס, בנושא. "היינו שם במשבר הקורונה, הובלנו קמפיינים ומהלכים לאומיים בתחום הפגת הבדידות ובעיקר נכנסנו, יחד עם שותפנו בשלטון המקומי והאזורי, לתחומי הרווחה וההפעלה, תוך שימת דגש על שיפור מתמיד באיכות חייהם של כלל האזרחים הוותיקים בישראל, ולא רק באמצעות הקמת מבנים. המיזמים בתחום השילוב בתעסוקה מהווים נדבך מרכזי בפעילות. מדובר במהלך שבו כולם מרוויחים: המעסיקים שירוויחו כח אדם איכותי, מנוסה ובעל מוטיבציה גבוהה לתרום והאזרחים הוותיקים שיוכלו להמשיך לעבוד אחרי גיל הפנסיה ולקחת תפקיד משמעותי ובעל ערך רב לקידום החברות והמשק הישראלי כולו".

גם יפית בר, מנהלת "ותיקים בעבודה" במשרד לשוויון חברתי, דיברה על המיזם התוכנית: "ותיקים בעבודה פועלת במטרה להביא לשינוי התפיסה החברתית בשוק התעסוקה כלפי אזרחים ותיקים ולייצר עבורם הזדמנויות שוות להשתלב בשוק העבודה. מטרת התוכנית היא שילוב אזרחים בני 60 ומעלה המעוניינים להשתלב בשוק התעסוקה בשכר, תוך הסרת החסמים המצויים כיום. התוכנית מהווה פלטפורמה מעצימה הן לאזרחים ותיקים שרואים עצמם כחלק חיוני ובלתי נפרד מהחברה ומעוניינים להמשיך ולהוות גורם משמעותי בצמיחתה של הכלכלה, והן למעסיקים אשר מעוניינים ליהנות מכישוריהם ויכולותיהם האישיות והמקצועיות של בעלי ניסיון ולשלב אותם בארגון, ומתוך כך לפעול בתחושת שליחות וליצור גיוון תעסוקתי על כל מעלותיו".

אזרח ותיק, מחפש עבודה? למגוון משרות מותאמות הקלק כאן

למידע בנושא תעסוקה בגיל השלישי, כתבות וסרטונים, היכנסו>>

בשיתוף מפעל הפיס
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully