Primary Advertiser

מגדירים מחדש את גיל הפרישה: העולם נפתח להעסקת עובדים מבוגרים

בשיתוף מפעל הפיס

23.7.2023 / 15:54

העסקת עובדים ותיקים מעבר לגיל הפרישה הופכת למגמה עולמית. בדקנו את המספרים במדינות מובילות באיחוד האירופי ובארצות הברית, וגם: מה קורה כאן בישראל ואיך מפעל הפיס בשיתוף משרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי פועלים לשינוי המצב

אישה מבוגרת בפגישה עסקית. ShutterStock
חברות זיהו את היתרונות של שימור עובדים מנוסים, שלעתים קרובות מחזיקים בכישורים יקרי ערך ובידע מוסדי/ShutterStock

שנת 2023 בעיצומה, אבל כבר עכשיו אנחנו רואים מגמה בולטת בעולם של העסקת עובדים ותיקים לאחר גיל הפרישה במדינותיהם. יש לכך מגוון סיבות, כשאחת העיקריות שבהן היא תוחלת החיים שהולכת ועולה. אנשים שמנהלים חיים בריאים ומאושרים הרבה מעבר לגיל 80 זה עניין חדש יחסית, וכחלק מזה מדינות רבות, ובהן גם ישראל, מעלות בהדרגה את גיל הפרישה.

אולם מעבר לסיבות טכניות כמו מספר משרות פנויות ומחסור בעובדים, בשוקי העבודה ברחבי העולם הולכת וגוברת ההכרה בערכם של עובדים מבוגרים. מעסיקים רבים מבינים שעובדים ותיקים מגיעים עם מומחיות משמעותית עבור הארגון, וגם אם הם חדשים במקום העבודה ללא ניסיון בתחום הספציפי, הם באים בגישה סבלנית ושיתופית. בניגוד לקולגות הצעירות שלהם, הם לא מרגישים צורך "להוכיח את עצמי" כל הזמן, לקבל קידום מדי מספר חודשים, ושהגדרת התפקיד תכלול את המילה "מנהל". חברות זיהו את היתרונות של שימור עובדים מנוסים, שלעתים קרובות מחזיקים בכישורים יקרי ערך ובידע מוסדי.

בדומה לארצות הברית, גם באיחוד האירופי שיעורי התעסוקה של 65 ומעלה הולכים ועולים במגמה שנמשכת כבר 20 שנה

ארה"ב: עובדים מבוגרים הם הפלח הצומח ביותר

בארצות הברית, מספר המשרות הפנויות גבוה ממספר המועמדים לתפקיד מאז 2018, תוצאה של דור הבייבי בום, שהגיעו לפרישה מהר יותר ממה שבני ובנות דור ה-Y יכולים להיכנס לנעליהם. חברות המתמחות בהשמה ובכוח אדם טוענות כי החזרת אנשים מבוגרים לעבודה עוזרת לצמיחת הכלכלה. חברות רבות נותנות עדיפות להעסקת עובדים צעירים יותר בשל התפיסה שיש להם ערך רב יותר ויכולת הסתגלות מהירה, אולם בפועל דווקא עובדות ועובדים מבוגרים וקבועים נמצאו כבעלי יוזמה.

אם היינו עובדים לפי תחושות בטן, היינו משערים שדור ה-Z הם אלה שהולכים ותופסים את רוב המשרות הפנויות, הם צעירים, מסיימים את הלימודים, ורעבים לכבוש את העולם. אולם מאמר שפורסם בשנה שעברה מצביע על כך שעובדים מבוגרים הם הפלח הצומח ביותר בכוח העבודה האמריקאי, ומעניין לציין שהם לא חוששים מטכנולוגיה וקדמה. המסקנות מקבלות חיזוק במאמר נוסף שפורסם בחודש יוני השנה, שמגלה כי חלקם של בני ה-75 ומעלה בשוק העבודה כמעט יוכפל ב-2030 בהשוואה ל-2020, לעומת ירידה של 7.5% בחלקם של בני 16-24.

ה-AARP בארצות הברית, ארגון לאזרחים ותיקים מעל גיל 50, יצא ב-2012 עם יוזמה שבה חברות מתחייבות לתת לעובדים מבוגרים סיכוי הוגן בתהליך הגיוס. ב-2022 חל זינוק של 122% במספר החברות והארגונים שהתחייבו לכך בהשוואה לשנה קודם לכן, כשבין החברות שמשתתפות במיזם כלולות בנק אוף אמריקה ומייקרוסופט. בעוד שגילנות עדיין נחשבת למחסום בהעסקת עובדים ותיקים, התלונות על אפליה על רקע גיל נחתכו ב-45% בעשור האחרון.

אדם מבוגר כותב במהלך עבודה. ShutterStock
הנתונים של האיחוד האירופי מראים שעל כל 10 עובדים מדור ה-Z, יש 12 עובדים בני 65 ומעלה/ShutterStock

האיחוד האירופאי: שוודיה, אסטוניה ואירלנד בצמרת

גיל הפרישה הממוצע הקבוע בחוק במדינות האיחוד האירופי עומד על 64, אך בהחלט אפשר לראות עובדים מעבר לגיל 65 ואפילו 75. באסטוניה גיל הפרישה הוא 64, ולמרות זאת היא אחת המדינות עם שיעור התעסוקה הגבוה ביותר לבני 65-69 ו-70-74, בעיקר בגלל פרישה מאוחרת של נשים. כשמדובר בגברים, אירלנד מחזיקה בשיעור התעסוקה הגבוה ביותר בקבוצות הגיל המבוגרות. בשוודיה נמצא את האחוז הגבוה ביותר של עובדים מעל גיל 75, ללא קשר למינם, כשגיל גיל הפרישה החוקי נע בין 62 ל-65 בהתאם להיסטוריה התעסוקתית.

בדומה לארצות הברית, גם באיחוד האירופי שיעורי התעסוקה של 65 ומעלה הולכים ועולים במגמה שנמשכת כבר 20 שנה, במיוחד בקבוצת הגיל עד 69, שזינקו ליותר מ-9% מכוח העבודה לעומת 4.5% לפני שני עשורים. מעניין לציין שבשנת 2000 המועצה האירופית קבעה לגוש יעד לשיעור תעסוקה ממוצע של 50% בקרב בני 55-64. נתון זה הושג כבר ב-2015 ברמת האיחוד האירופי עם 51%, כשרק הונגריה, יוון ולוקסמבורג פיגרו מעט. הנתונים של האיחוד מראים שעל כל 10 עובדים מדור ה-Z, יש 12 עובדים בני 65 ומעלה.

מחקר שפורסם בתחילת 2023 לקראת המפגש השנתי של הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, וכלל מידע מ-13,000 מקבלי החלטות ו-8,000 עובדים בארצות הברית, בריטניה, צרפת, גרמניה, איטליה, ספרד, שוודיה, ונורווגיה, זיהה מספר מגמות מפתח שמעצבות את עתיד מקום וצורת העבודה.

הממצאים מעניינים מאוד, כך למשל בשנה שעברה 75% מהחברות דיווחו על מחסור בעובדים מוכשרים. כדי להגדיל את מאגר העובדים, מעסיקים החלו לצמצם ואף לבטל דרישות לתואר אקדמי ובמקום זאת עברו להתמקד במיומנויות שנרכשו באמצעות ניסיון קודם בעבודה ובחיים. למרות זאת, יש עדיין מקום לשיפור רב בכל הנוגע להעסקת מבוגרים, כשרק 19% ממנהלי הגיוס חיפשו באופן פעיל להעסיק פנסיונרים. ההמלצה במחקר היא לחפש עובדים מבוגרים כדי למלא את המשרות בכוח אדם איכותי.

צוות עובדים מחויך במשרד. ShutterStock
חברות אמריקאיות המתמחות בהשמה ובכוח אדם טוענות כי החזרת אנשים מבוגרים לעבודה עוזרת לצמיחת הכלכלה/ShutterStock
צוות עובדים מחויך במשרד מול מחשב. ShutterStock
בשוודיה נמצא את האחוז הגבוה ביותר של עובדים מעל גיל 75/ShutterStock

ומה קורה כאן אצלנו בישראל?

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) מהדוח האחרון שמסכם את 2021, שיעורי ההשתתפות בכוח העבודה לאחר גיל הפרישה, מעל גיל 67, עומד על 16.2% (22.6% לגברים ו-11.1% לנשים). 53.3% מהמועסקים עבדו במשרה מלאה, 35 שעות בשבוע או יותר, והשאר במשרה חלקית.

מפעל הפיס בשיתוף תכנית "ותיקים בעבודה" של משרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי פועל להעלאת חשיבות העסקה של אזרחים ותיקים . תוכנית "ותיקים בעבודה" פועלת לקידום תעסוקת מבוגרים (בני 60+)בשוק העבודה, במשרות משמעותיות באופן שמסייע לשני הצדדים - גם למחפשי העבודה וגם למעסיקים המשוועים לעובדים איכותיים. את הפרויקט מפעיל אגף בכיר לאזרחים ותיקים, כיום במשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי. במסגרת התוכנית שהחלה באוגוסט 2021 בוצעו בהצלחה 4,350 השמות, מתוכן 1,040 רק בחמשת החודשים הראשונים של 2023. בפרויקט מוצעות 1,344 משרות ומשתתפים 638 מעסיקים. צוות הפרויקט מעניק ייעוץ וליווי בכל שלבי הגיוס והקליטה, כולל הכשרות, עד להשתלבות מוצלחת בארגון לטווח ארוך, ללא כל תשלום.

בזמן שבעולם פחות ופחות מעסיקים חוששים מהעסקת עובדים מבוגרים, אנחנו גאים להוביל את השינוי בישראל. מעסיקים? השאירו פרטים כאן ונציגי תוכנית "ותיקים בעבודה" יאתרו משרות מתאימות בארגון שלכם, ותקבלו ליווי בתהליך הגיוס עד להשמה איכותית לטווח ארוך.

אזרחים ותיקים, מחפשים עבודה? למגוון משרות מותאמות הקליקו כאן

בשיתוף מפעל הפיס
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully