Primary Advertiser

היתרונות האדירים של שילוב עובדים ותיקים בכל ארגון ועסק

בשיתוף מפעל הפיס

23.7.2023 / 15:54

האם עובדים מבוגרים באמת לא יכולים להסתדר בסביבת עבודה צעירה וטכנולוגית? מפעל הפיס וקבוצת וואלה! מפריכים מיתוסים וממשיכים במיזם הייחודי להשתלבות אזרחים ותיקים בשוק העבודה. גם אתם יכולים להצטרף

אישה מבוגרת יושבת במשרד ועובדת על המחשב. ShutterStock
עובדים ותיקים מביאים איתם ניסיון ומומחיות שאי אפשר לכמת במספרים/ShutterStock

העולם שלנו עמוס בתפיסות מוטעות, בוודאי בכל הנוגע לגיל, ובהחלט בכל מה שקשור למקומות עבודה. לא מעט מעסיקים חוששים להעסיק אזרחים ותיקים לאחר גיל הפרישה, ואין מי שלא מכיר את המשפט שמופיע כמעט בכל מודעת דרושים: "סביבת עבודה צעירה ודינמית". המחשבה היא שצעירים לא ירצו לעבוד עם מבוגרים לידם, ושמבוגרים לא יצליחו להתאים את עצמם לטכנולוגיה שהולכת ומתקדמת בצעדים מהירים יותר ויותר. אבל האם התפיסות האלה באמת נכונות?

שני סקרים כלל-עולמיים שהושלמו ב-2022 מגלים שלא ממש. הראשון סקר 13,386 עובדים מאוסטרליה, קנדה, הודו, סינגפור, בריטניה וארצות הברית, והשני שהיה גדול יותר התמקד ב-16,246 אנשים מאוסטריה, בלגיה, צרפת, גרמניה, איטליה, פולין, פורטוגל, ספרד ושוויץ, ו-3,164 אנשים מערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות, וגם כאן אצלנו בישראל.

ניתוח מעמיק של 20 מחקרים שבדקו כ-20 אלף איש מראה שאין הבדלים משמעותיים בין צעירים שכל החיים לפניהם לבין אזרחים ותיקים שכבר ראו מקום עבודה אחד או שניים, בכל הנוגע לדברים שהם מחפשים במקום העבודה

זה לא הכסף, זו המשמעות

אחת התפיסות המוטעות בנוגע לעובדים ותיקים, היא שאכפת להם בעיקר מנושאים כמו שכר, הטבות נלוות, והזדמנויות להתקדם. אולם הסקר מראה שבוסים אכפתיים ועבודה משמעותית היו הסיבות העיקריות להישאר בעבודה או להתפטר, בדומה לדור ה-Z, החדש ביותר בשוק העבודה. המשמעות היא שעובדים ותיקים מחפשים תפקיד שיעניק להם משמעות בחיים, ויש לכך חלק גדול יותר מהשורה התחתונה בתלוש המשכורת.

ניתוח מעמיק של 20 מחקרים שבדקו כ-20 אלף איש מראה שאין הבדלים משמעותיים בין צעירים שכל החיים לפניהם לבין אזרחים ותיקים שכבר ראו מקום עבודה אחד או שניים, בכל הנוגע לדברים שהם מחפשים במקום העבודה. בהחלט ייתכן שלאנשים שונים יהיו תחומי עניין שונים, העדפות או צרכים אחרים, אך אין הבדלים גורפים שקשורים לגיל בלבד. ואם כבר הזכרנו את נושא הקדמה הטכנולוגית, זו כנראה התפיסה השגויה ביותר בנוגע לאזרחים ותיקים.

בניתוח מחקרים מגלים ש-67% מבני הגיל השלישי גולשים באינטרנט על בסיס יומי, כך שהם יכולים להשתלב בקלות בסביבת עבודה ממוחשבת. הניתוח כולל מגוון תחומים שאינם קשורים לסביבת העבודה, כמו למשל מידת האמון בממשלה, הרצון לטייל בחו"ל, וקיימות סביבתית החל מהפחתת צריכת בשר ועד מעבר לקניית מוצרים יד שנייה, שם מגלים שאין פערים משמעותיים בין שני דורות הקצה. למה אנחנו מספרים לכם גם על מה שלא קשור למקום העבודה? בדיוק בגלל אותו משפט שהופיע בתחילת הכתבה - "סביבת עבודה צעירה", כלומר אין שום סיבה לחשוש משילוב אזרחים ותיקים במקום העבודה, משום שיהיה להם הרבה מאוד במשותף גם עם העובדים הצעירים ביותר.

עובד מבוגר יושב במשרד וכותב מסמכים. ShutterStock
עובדים ותיקים מסייעים בשמירה על תרבות החברה וערכיה, מונעים חזרה על טעויות עבר ויודעים איך למנף אסטרטגיות מוצלחות/ShutterStock

עובדים ותיקים יכולים להסתגל בקלות לשינויים

אחרי שפירקנו את החשש מעבודה בסביבה ממוחשבת (הם יכולים!) לצד עובדים צעירים ודינמיים (הם מדברים!), בואו נראה איך עובדים שעברו את גיל הפרישה המקובל הם משאב יקר ערך לארגון.

ראשית, עובדים ותיקים מביאים איתם ניסיון ומומחיות שאי אפשר לכמת במספרים. יש להם הבנה עמוקה של התפקיד העסקי, של התעשייה שבה פועל הארגון, וידע שנצבר במשך שנים רבות של ניסיון בשוק. עובדים ותיקים מביאים ראייה רחבה ומקיפה של פעולות באופן שיכול לשפר תהליכי קבלת החלטות ופתרון בעיות. אם מדובר בהמשך העסקת אנשים שכבר עובדים בחברה שנים רבות, הם מסייעים בשמירה על תרבות החברה וערכיה, מונעים חזרה על טעויות עבר, יודעים איך למנף אסטרטגיות מוצלחות מפרויקטים קודמים ולא פחות - הם אלו שבידם הזיכרון הארגוני.

שנית, עובדים ותיקים יכולים לשמש כמנטורים, לספק הדרכה ותמיכה לעמיתים צעירים יותר, ולתרום לצמיחתם ולהתפתחותם המקצועית. בכך הם יוצרים תרבות ארגונית חזקה וחיובית, והופכים את מקום עבודה לסביבה תומכת. היכולת שלהם לתקשר את ערכי החברה לעובדים הצעירים יותר מבטיחה המשכיות והתאמה בין-דורית.

בנוסף, לעובדים ותיקים יש שתי תכונות שהולכות זו עם זו, חוסן וכושר הסתגלות, לצד חדשנות ושיפור מתמיד. עובדים ותיקים כבר עברו תנודות כלכליות של הארגון, שינוי כיוון וצרכים, והתפתחות לכיוונים אחרים. זה היה הדור שעבר משימוש בקלסרים ותיקיות למחשבים וגיליונות אלקטרוניים. העובדים הללו כבר פיתחו יכולת להסתגל למצבים חדשים ושינויים בחברה, מה שיכול להקנות יציבות לצוותים השונים. בניגוד לסטריאוטיפ שלפיו עובדים מבוגרים הם פחות חדשניים, יש להם דווקא כישורים וידע לכל החיים שיכולים להוביל לחדשנות ולשיפור. לעתים קרובות הם מיומנים בהפיכת רעיונות חדשים לתוצאות מוחשיות.

עובדת מבוגרת יושב במשרד וכותב מסמכים. ShutterStock
תיקים מוסיפים ערך לעסקים בדרכים רבות/ShutterStock
אזרחים ותיקים במהלך פגישת עבודה במשרד עם עובדים צעירים. ShutterStock
צריך להניח כבר היום תשתית לשילוב אזרחים ותיקים בכל חברה וארגון/ShutterStock

אי אפשר להתעלם מכך שהרבה השתנה במקומות העבודה ב-50 השנים האחרונות בזכות התקדמות טכנולוגית וחברתית. עסקים וארגונים יכולים רק להרוויח משילוב בין נקודות מבט חדשות ורעננות של עובדים צעירים לבין החוכמה והניסיון שמגיעים עם הגיל. עובדים ותיקים מוסיפים ערך לעסקים בדרכים רבות גם באופן שחורג מהגדרת התפקיד הספציפית שלהם. האזרחים הוותיקים של היום הם לא אותם אזרחים ותיקים של פעם, היכולות שלהם גבוהות ואיכותיות, ואפשר רק לדמיין מה יהיו היכולות של בני ה-65 פלוס בעתיד. לכן צריך להניח כבר היום תשתית לשילוב אזרחים ותיקים בכל חברה וארגון. המחקרים שהזכרנו כאן רק מאמתים את מה שאנחנו יודעים ממעסיקים שצירפו או השאירו עובדים ותיקים בארגון, וממה שאנחנו שומעים מהעובדים עצמם.

לכן, אנחנו גאים במיוחד לשתף פעולה עם תוכנית "ותיקים בעבודה" תוכנית ממשלתית במשרד הנגב הגליל והחוסן הלאומי שפועלת לשילוב אזרחים ותיקים בשוק העבודה. יפית בר, מנהלת אגף תעסוקה ומיצוי זכויות במשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי: "שיתוף הפעולה של המשרד המוביל את העסקת העובדים המבוגרים עם מפעל הפיס יצר שיח רחב בחברה על שילוב אזרחים ותיקים בשוק התעסוקה. החשיפה התקשורתית והסרטונים בטלוויזיה תרמו לפעילות שלנו מול מעסיקים, שברו סטריאוטיפים ושינו את התפיסה בקרב מעסיקים. פנו אלינו כבר 2,500 אזרחים ותיקים מחפשי עבודה וכ-200 מעסיקים שהציעו לשלב עובדים ותיקים בארגונם. הכי חשוב, יש לנו כבר יותר ממאה השמות מוצלחות ושמחים ששיתוף הפעולה עדיין ממשיך".

אז איך מצטרפים אלינו?

מעסיקים? בואו ליהנות מהשמה איכותית! תוכנית "ותיקים בעבודה" כאן בשבילכם, יאתרו משרות מתאימות בארגון, ותקבלו ליווי בתהליך הגיוס כך שתוכלו ליהנות מגיוון תעסוקתי בארגון והשמה איכותית לטווח הארוך. השאירו את הפרטים שלכם בלינק ההרשמה ונציג או נציגה מתוכנית "ותיקים בעבודה" יחזרו אליכם עם כל הפרטים.

אזרחים ותיקים, מחפשים עבודה? למגוון משרות מותאמות הקליקו כאן

בשיתוף מפעל הפיס
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully