Primary Advertiser

העבודה היא התרופה: כך אפשר לשפר את איכות החיים בפנסיה

בשיתוף מפעל הפיס

23.7.2023 / 15:54

גירוי קוגניטיבי, אינטראקציה חברתית, הפחתת הסיכון לדמנציה ומניעת דיכאון הם רק חלק מהיתרונות של תעסוקה בגיל מבוגר. אבל איך עושים את זה בפועל?

גבר מבוגר יושב על ספה מול מחשב נייד. ShutterStock
היום אנחנו כבר יודעים שאופי העבודה משפיע על ההזדקנות הקוגניטיבית והגופנית/ShutterStock

ככל שתוחלת החיים ממשיכה לעלות, עולה גם חשיבות השמירה על איכות החיים. אם פעם בני 60 ומעלה נחשבו ל"זקנים", היום ההתייחסות שונה לגמרי ואנחנו רואים אותם כצעירים, ולא רק ברוחם. אולם אחת הבעיות בגיל הזה היא הירידה באיכות החיים שנובעת מסיבות רבות, הקשה שבהן היא אובדן. "אין תקופה אחרת בחיים שעוברים בה אובדנים רבים כל כך כמו בגיל המבוגר", אומרת הפסיכולוגית ד"ר ליאורה בר טור: "בני משפחה, חברים, מכרים, וגם הפסקת התעסוקה נחשבת לאובדן". למרבה השמחה, יש לא מעט דברים שניתן לבצע כדי לשפר את איכות החיים, וממש בזה נעסוק כאן.

גבר מבוגר מצלם סלפי. ShutterStock
למרבה השמחה, יש לא מעט דברים שניתן לבצע כדי לשפר את איכות החיים/ShutterStock
עבודות שמעורבת בהן תקשורת חברתית יכולה להועיל גם לבריאות קוגניטיבית, ומחקרים מראים כי מעורבות חברתית יכולה להפחית את הסיכון לדמנציה

"מקום העבודה משמש לעיתים תחליף לבית"

עבור לא מעט עובדים היציאה לגמלאות היא פרישה כפויה, כשהם עדיין מרגישים חיוניים במקום עבודתם ובחיים עצמם. גמלאים רבים מתארים תחושות כמו ירידה בהערכה העצמית, משום שהקריירה שלהם הייתה מלווה בתחושת מטרה ומשמעות. "אנשים רבים נאלצים להפסיק לעבוד", מסבירה ד"ר בר טור, "לא כולם בוחרים בזה, וגם כשהם כן, הם מאבדים מסגרת שהיא לא רק שגרה ועיסוק, אלא גם מסגרת חברתית, לפעמים אפילו תחליף לבית".

היום אנחנו כבר יודעים שאופי העבודה משפיע על ההזדקנות הקוגניטיבית והגופנית. עד לאחרונה, המחקר שעסק בהשפעת התעסוקה על ההזדקנות לא היה איכותי ולא ניתן היה להסיק מסקנות מעבר לתחושות בטן. מחקר שפורסם באוגוסט בשנה שעברה היה מהראשונים שמדדו השפעות קוגניטיביות ומצב תפקודי בקרב 367 מבוגרים בגיל ממוצע של 73.9 שנים, שני שליש נשים ושליש גברים. התוצאות הראו שככל שהעבודה הייתה פחות פיזית וכרוכה יותר בחשיבה ובתקשורת בין-אישית, הציונים היו גבוהים יותר. המסקנה היא שעבודות שמעורבת בהן תקשורת חברתית יכולה להועיל גם לבריאות קוגניטיבית, ומחקרים מראים כי מעורבות חברתית יכולה להפחית את הסיכון לדמנציה.

שמירה על חדות המוח: "השתמש בזה - או אבד את זה"

במסגרת העבודה, אנו נדרשים ללמוד מיומנויות חדשות ולפתור בעיות ברמות מורכבות שונות, פעולות שתורמות לשמירה על חדות המוח. זה מתיישב עם עיקרון המכונה "השתמש בזה או אבד את זה" (use it or lose it), כלומר גירוי מנטלי קבוע יכול לעזור לשמר תפקודים קוגניטיביים. בנוסף, העבודה מספקת שגרה ומבנה שתורמים להרגלים כמו דפוסי שנה קבועים ופעילות גופנית, מה שמסייע לשמירה על הכושר הקוגניטיבי ולבריאות המוח הכללית.

ויש עוד נושא חשוב, שלא כדאי להתעלם ממנו, והוא הכסף. המשך העבודה בגיל השלישי מייצר הכנסה נוספת, כלומר יציבות פיננסית. יציבות פיננסית מפחיתה לחצים כשאפשר להמשיך להתקיים בכבוד. מתח קבוע קשור לפגיעה קוגניטיבית, שאפילו התחום הכלכלי קשור, גם אם בעקיפין, לבריאות הקוגניטיבית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

עשרות עובדים ב-4 חודשים: האזרחים הוותיקים כובשים את שוק העבודה

בשיתוף מפעל הפיס
אדם מבוגר עובד על מחשב. ShutterStock
אדם מבוגר עובד על מחשב/ShutterStock

כושר ובריאות בפנסיה

ד"ר בר טוב מדגישה, שגם בשנות הפרישה יש לשמור על מסגרת תזונה נכונה מעורבת בפעילות גופנית: "אפשר לראות פרסומות בטלוויזיה של אחת מקופות החולים שמציעה לכל הגמלאים תוכנית פעילות גופנית בשקלים בודדים". תעסוקה יכולה לספק הזדמנויות לפעילות גופנית, שבתורה משפרת את בריאות הלב וכלי הדם, מפחיתה סיכון למחלות כרוניות ומשפרת גם את הבריאות הנפשית. פעילות גופנית קשורה גם לבריאות קוגניטיבית טובה יותר, ספורט ממריץ את בריאות המוח, משחרר אנדורפינים שמשפרים את מצב הרוח, ויכול להפחית את הסיכוי לדמנציה.

"בריאות הנפש היא מרכיב חשוב מאוד", אומרת ד"ר בר טור ומרחיבה, כי "אזרח ותיק בדיכאון יתקשה לצאת מהבית, להיות פעיל, לאכול נכון, וכל תחזוקת הגוף תידרדר. בגילים המבוגרים בריאות נפשית לא תקינה תפגע גם בבריאות הפיזית".

זוג מבוגר רץ ביער. ShutterStock
ספורט ממריץ את בריאות המוח, משחרר אנדורפינים שמשפרים את מצב הרוח, ויכול להפחית את הסיכוי לדמנציה/ShutterStock
זוג מבוגר רץ ביער. ShutterStock
פעילות גופנית משפרת את בריאות הלב וכלי הדם, מפחיתה סיכון למחלות כרוניות ומשפרת גם את הבריאות הנפשית/ShutterStock

אז מה השורה התחתונה?

שיפור איכות החיים לאחר גיל הפרישה היא משימה הדורשת מאמצים משותפים גם מצד החברה וגם מצד מעסיקים פוטנציאליים. יש מספר צעדים קונקרטיים שאם ננקוט בהם כחברה, ניתן יהיה לשפר את איכות החיים של אזרחים ותיקים באופן שיועיל גם עבורם וגם עבור המעסיקים.

לשנות צורת חשיבה ולהעסיק ותיקים: "אדם שקם בבוקר לעבודה זה אדם שיש לו מטרה", אומרת ד"ר בר טור, "ולכן פוחת הסיכוי לדיכאון או מצב נפשי ירוד. מעסיקים צריכים לזכור שעובדים מבוגרים לא רצים אחרי קידום ולא אחרי טייטל, הם פשוט רוצים לעשות משהו שנותן להם משמעות".

יצירת סביבת עבודה בריאה: מעסיקים יכולים ליצור סביבת עבודה טובה יותר התומכת ברווחתם של כל העובדים, אך במיוחד של עובדים מבוגרים. זה יכול לכלול ריהוט משרדי ארגונומי, הפסקות קבועות, ושעות עבודה גמישות. אמצעים כאלה יכולים להגביר גם את היעילות ואת הנאמנות למקום העבודה.

קידום למידה ויכולת תעסוקה: עובדים רבים מעוניינים להמשיך לעבוד גם לאחר גיל הפרישה, פשוט משום שהם אוהבים את עבודתם ונהנים ממנה. מעסיקים יכולים לנצל את ההזדמנות הזאת על ידי יצירת אפשרויות תעסוקה גמישות יותר עבור עובדים ותיקים, כמו למשל חלקיות משרה. בנוסף, מעסיקים יכולים להשקיע בתוכניות השבחת מיומנויות לעובדים מבוגרים יותר, כדי להבטיח שהכישורים שלהם יישארו רלוונטיים ובעלי ערך בעולם שבו הטכנולוגיה לא מפסיקה לדהור קדימה. "העובד צריך להרגיש שהוא כל הזמן מתפתח, גם אם הוא בן 80", אומרת ד"ר בר טור.

קידום המעורבות החברתית ובריאות הנפש: אנשים מבוגרים נהנים מאוד ממעורבות חברתית, גם כזו שאינה קשורה למקום עבודתם. אולם עם הגיל הקשרים החברתיים מתרופפים, בין היתר בגלל הפרישה לגמלאות. המשך ההעסקה שומר על קשרים חברתיים בריאים, ומעסיקים יכולים לנצל זאת לתפקידי חונכות ואימון עובדים חדשים, תפקידים שתורמים לבריאות הנפש של העובדים הוותיקים.

מעסיקים? השאירו פרטים כאן ונציגי תוכנית "ותיקים בעבודה" יאתרו משרות מתאימות בארגון שלכם, ותקבלו ליווי בתהליך הגיוס עד להשמה איכותית לטווח ארוך.

אזרחים ותיקים, מחפשים עבודה? למגוון משרות מותאמות הקליקו כאן

בשיתוף מפעל הפיס
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully