Primary Advertiser

מבישול ועד סריגה: כך תרוויחו כסף מהכישורים שלכם לאחר הפרישה

יניב דורנבוש, בשיתוף מפעל הפיס

7.8.2023 / 15:54

המיומנויות שרכשתם לאורך החיים לא הולכות לאיבוד ואסור שתיתנו להן להתבזבז. מבישול או סריגה ועד המורים הכי מגניבים שיש, כל כישור יכול להפוך לכסף

איש מבוגר תופר. ShutterStock
"המיומנויות לא הולכות לאיבוד"/ShutterStock
המיומנויות לא הולכות לאיבוד. אעיד על עצמי שבמהלך השירות הצבאי, שמאז חלפו עשרות שנים, למדתי הקלדה עיוורת. לא חשבתי שאי פעם אשתמש במיומנות הזו, אבל אז הפכנו לעולם ממוחשב

את הכתבה הזו אפתח בסיפור אישי. לפני אי אלו שנים, עמדתי בראש מערכת החדשות בדיגיטל של אחד מכלי התקשורת הגדולים בישראל. כשחיפשתי עורכים חדשים לתפקיד ההתחלתי ביותר, הגיע אלי מועמד מחברת הייטק, עם שכר של הייטק ותנאים של הייטק, כשכל מה שיכולתי להציע לו היה שכר של עורך זוטר בתקשורת. התחביבים שלו עמדו בקנה אחד עם צרכי המערכת, מבחן הידע הכללי היה מצוין, והוא עמד בכבוד במבחן העריכה. בסופו של דבר לא בחרנו בו, מחשש שאחרי חודשיים הוא ינוס בחזרה לתנאי ההייטק המפנקים.

מה שלא הבנתי אז, זה שאותו מועמד חיפש את הדרך להמציא את עצמו מחדש בשוק העבודה, ודווקא בגלל שהוא מגיע מתחום מכניס כל כך, יש לו יכולת כלכלית לעמוד בשינוי. התפקיד ההתחלתי הוא רק התחלתי, ואפשרויות הקידום, גם הכלכליות, רבות. הלוואי שהיה מגיע אלי לריאיון היום, כשיש לי את ההבנה הזו.

"עם הסיפור הזה אתה פותח את הכתבה", אמרה לי אורלי צדוק לויתן, פסיכולוגית תעסוקתית בעלת קליניקה מרמת השרון, ומומחית בתעסוקת מבוגרים. "זה ממחיש גם מדוע טוב יותר ששכבת הניהול תהיה עם הבגרות שמגיעה עם הגיל, אבל גם אפשר לקחת את הסיפור של אותו מועמד, שראה שיש לו כישורים שהוא שאב מהתחום שלו, ורצה ליישם אותם בתחום אחר".

על פי צדוק לויתן, כל כישור ומיומנות שרכשנו לאורך החיים, יכולים להפוך למקצוע ולמקור הכנסה לאחר הפרישה: "המיומנויות לא הולכות לאיבוד. אעיד על עצמי שבמהלך השירות הצבאי, שמאז חלפו עשרות שנים, למדתי הקלדה עיוורת. לא חשבתי שאי פעם אשתמש במיומנות הזו, אבל אז הפכנו לעולם ממוחשב. ופתאום, אני כפסיכולוגית, לא מבזבזת זמן על הקלדה איטית ומקלידה הכל במהירות מבלי להתבלבל".

אישה מבוגרת עובדת בגינה. ShutterStock
כל כישור ומיומנות שרכשנו לאורך החיים, יכולים להפוך למקצוע ולמקור הכנסה לאחר הפרישה/ShutterStock

כישורי שפה, זהו אחד התחומים הבולטים ביותר שבהם אפשר לעסוק לאחר גיל הפרישה. שולטים בשפה זרה אחת או יותר? אתם יכולים לעבוד כמתרגמים. נכון, מתרגמים לאנגלית יש המון, אבל אם אתם שולטים בשפה ייחודית יותר, כמו גרמנית או טורקית, יש מחסור במתרגמים איכותיים ותוכלו לעסוק בתחום כעצמאיים. תוכלו גם לשמש כמורים פרטיים, גם בשפה האנגלית, ואפילו כאן תוכלו להשתמש בכישורים ייחודיים לכם כדי לבדל אתכם ממורים אחרים, וליהנות מיתרונות על פניהם. "מורה שלמדה לנגן בגיטרה", אומרת צדוק לויתן, "יכולה לשלב שירים בשיעורי אנגלית. היא יכולה גם לפתוח קבוצה שלומדת אנגלית דרך שירים וסיפורים, והתלמידים הצעירים ימצאו בזה עניין רב יותר בהשוואה להסברים מונוטוניים של מורים אחרים".

"אני מכירה מורה שלמדה תיאטרון, והיא משלבת את הכישורים הללו בכיתה. המורה הזו יודעת לספר סיפור, לעשות דמויות, להגדיל את הדרמה, ובכך למשוך את תשומת הלב וקשב התלמידים", מספרת צדוק לויתן, וכך גם מורות ומורים שיצאו לגמלאות, יכולים להעביר שיעורים פרטיים בצורה מעניינת ולזכות ביתרון על פני מורים אחרים.

"אני תמיד ממליצה", אומרת צדוק לויתן, "לשבת ולערוך רשימת כישורים ומיומנויות, ולראות אילו מהם אפשר להעתיק לתחומים אחרים ובמה להשתמש. למשל, אדם שכל חייו עסק בספורט או כמאמן כושר, ובגיל השלישי רוצה ללמוד מקצועות טיפוליים, יכול לעסוק בטיפול בתנועה. מנהלים בהייטק שרוצים לפרוש וללמוד מיינדפולנס, יכול לשלב בין הדברים ולהביא את יכולות המיקוד, פתרון בעיות רחבות, מה צריך לעשות בדיוק כדי להיות מרוכז בכאן ועכשיו, או פתרון של בעיות ניהוליות".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
אישה מבוגרת במחשב. ShutterStock
״לראות כישורים ייחודיים זו אומנות שלרבים מאיתנו אין״/ShutterStock

הנה עוד כישורים שיכולים להיות קריירה חדשה לאחר הפרישה:

מיומנויות קולינריות: גמלאיות רבות (וכן, בהחלט גם גמלאים!), בילו שנים ארוכות במטבח ושכללו את כישורי הבישול והאפייה לכדי אומנות. זה הזמן להעביר את הידע הזה הלאה באמצעות שיעורי בישול, שירותי בישול עבור משפחות עסוקות, הכנת אוכל לכל השבוע עבור ילדים שכבר לא צריכים בייביסיטר אבל להורים אין זמן להכין אוכל, ואולי אפילו לפתוח בלוג אוכל או עסק קייטרינג קטן.

כישורים יצירתיים: יש לכם כישרון למלאכת יד? לא משנה אם מדובר בסריגה, עבודות עץ, ייצור תכשיטים או כלי קרמיקה, אתם יכולים ליצור מוצרים מבוקשים וייחודיים בעבודת יד, ולהפוך את זה מתחביב להכנסה. יש באינטרנט מספר פלטפורמות שמאפשרות לכל אחד למכור את מוצריו, כמו למשל Esty, שופי, או Shopify, ויש עוד הרבה, וכמובן גם בירידי אומנות מקומיים. אין לכם כוח להתעסק עם מכירות? אפשר גם ללמד שירותי מלאכה והעברת אומנויות כמו סריגה לדור הבא.

ידע היסטורי ומיומנויות הדרכה: הבנה עמוקה של ההיסטוריה המקומית או תקופה מסוימת, בשילוב עם יכולות תקשור טובות ואהבה להיות בין אנשים, יכולה להיות שימושית במיוחד לעריכת סיורים, טיולים והרצאות.

מיומנויות פיננסיות: אם יש לכם רקע בכלכלה, בין אם עבודה בבנק, בחברת אשראי, או בכל מוסד פיננסי אחר, או אנשים שעבדו במשרדי ראיית חשבון, חשבי שכר, וכדומה, יכולים להציע את שירותיהם כיועצים פיננסיים, וכך לעזור לאזרחים ותיקים אחרים בהכנת תקציב, תכנון פרישה, והבנה איך למקסם את הטבות המס שמגיעות ללקוחותיהם.

חוש טכני: אנשים שלמדו מקצועות מדעיים ויש להם חוש טכני מפותח, מי שתמיד אהב לתקן לבד דברים בבית או למצוא פתרונות, יכולים להפוך להנדימן או הנדיוומן. פעמים רבות אזרחים ותיקים יסמכו יותר על מישהו בגילם שיכול לתקן דברים בביתם, כמובן כל עוד באמת מדובר בשירות מקצועי.

"לראות כישורים ייחודיים זו אומנות שלרבים מאיתנו אין", אומרת צדוק לויתן. "רובנו שבויים בראיית עולם מאוד צרה, שמתחילה כבר בהתייחסות לילדים. תלמיד שלא מסוגל לשבת בשיעור וכל הזמן קופץ, סביר להניח שהמורה תנזוף בו ולא תחמיא לו על שהצליח להתאפק מספר דקות מבלי להפריע. ילד שובב יינזף כשהוא לא מתנהג יפה, אך לא מקבל מחמאות על טיפול בכלב או ציור יפה". ואיך זה קשור לעולם העבודה בגיל השלישי והרביעי אתם שואלים? "בכל הכישרונות הייחודיים שנדגיש ונחזק כבר בגיל הילדות, הילדים האלה יוכלו להשתמש בהם אחר כך בעולם העבודה, גם בעוד עשרות שנים כשיגיעו לגיל הפרישה".

מעסיקים? השאירו פרטים כאן ונציגי תוכנית "ותיקים בעבודה" יאתרו משרות מתאימות בארגון שלכם, ותקבלו ליווי בתהליך הגיוס עד להשמה איכותית לטווח ארוך.

אזרחים ותיקים, מחפשים עבודה? למגוון משרות מותאמות הקליקו כאן

יניב דורנבוש, בשיתוף מפעל הפיס
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully