Primary Advertiser

המבוגר האחראי: מקומות העבודה שפיצחו שילוב עובדים ותיקים

יניב דורנבוש, בשיתוף מפעל הפיס

7.8.2023 / 15:54

כמעט בכל מקצוע יש יתרונות למבוגרים, מנהגי משאית ועד רופאים ושופטים. דיברנו עם שלושה פסיכולוגים שמסבירים מדוע יש מקצועות שבהם נעדיף עובדים ותיקים

נשים מבוגרות במשרד. ShutterStock
לאנשי מקצוע מהגיל השלישי יש משאבים לא מנוצלים שנוטים להתעלם מהם/ShutterStock

אתם לא צריכים אותנו כדי שנספר לכם שאנחנו חיים בחברה שמקדשת את הנעורים. "העולם שייך לצעירים" הוא סלוגן שמוביל חברות מסחריות, מפרסמים, רשתות חברתיות, ואפילו הרדיו והטלוויזיה כל הזמן מחפשים רק איך להצעיר את הקהל. לכן לא נופלת לנו הלסת כשאנחנו רואים שגם מעסיקים במגזרים רבים מעדיפים, במודע ולא במודע, להעניק את הבמה, כלומר את התפקיד, לעובדים צעירים. יש לכך סיבות רבות, כמו יכולת ההסתגלות המשוערת, האנרגיה והכישורים הדיגיטליים. עם זאת, לאנשי מקצוע מהגיל השלישי יש משאבים לא מנוצלים שנוטים להתעלם מהם, כמו הניסיון, היציבות, שיקול הדעת, והידע העצום שהם מחזיקים בתוכם. הכישורים הללו הופכים אותם ל"מבוגר האחראי", דמות שנחוצה כל כך במקצועות מסוימים.

"השיא של הקריירה הרפואית מגיע בגיל 60"

"הדוגמה הכי טובה לכך היא עולם הרפואה", אומר ד"ר רפי אפלר-ח'טאב, גרונטולוג ויועץ ארגוני, "משום שרופאים הופכים למומחים רק בשנות ה-40 לחייהם. עד אז הם עוברים לימודים מאוד ארוכים, סטאז' מפרך, התנסות כרופאים מתחילים, משמרות בלתי נגמרות במיון, ועד שהם מקבלים תואר של רופא מומחה עוברות הרבה מאוד שנים. בעוד שבהייטק הופכים ללא רלוונטיים כבר בגיל 45, השיא של הקריירה הרפואית מגיע בגיל 60".

מי שהבין היטב את יתרונות הרופאות והרופאים המבוגרים הוא פרופ' יהושע שמר, יו"ר אסותא והמנהל האקדמי של בית הספר למקצוענות של רשת בתי החולים. פרופ' שמר עצמו כבר עבר את גיל 73, והוא מעסיק רופאים מומחים שנפלטו מבתי החולים הציבוריים לאחר גיל הפרישה. "פרופ' שמר חוטף רופאות ורופאים מומחים לאחר גיל הפרישה קודם כל משום שהם מביאים איתם הרבה מאוד ידע וניסיון", אומר ד"ר אפלר-ח'טאב, "אבל גם משום שהם מביאים איתם את המטופלים שלהם, כך שלאסותא יש מכך רווח גדול".

"תחשבו גם עליכם, כמטופלים, ממי תעדיפו לקבל טיפול, ממישהו שהרגע יצא מבתי הספר לרפואה, או מרופא או רופאה שכבר יש להם עשרות שנות ניסיון? לפעמים אנחנו פוגשים במיון חבר'ה צעירים ושואלים את עצמנו, באילו ידיים אנחנו נמצאים עכשיו", אומר ד"ר אפלר-ח'טאב ומוסיף, כי "בגיל צעיר יש יותר להיטות לנסות דברים לעשות דברים ולהרשים. בסקטורים מסוימים זה מצוין, אבל ברפואה צריך יותר שיקול דעת".

עובדת מבוגרת מוקפת בעובדים צעירים במשרד. ShutterStock
"בכל מקצוע שיש בו צורך ניהול סיכונים, מבוגרים יהיו הרבה יותר טובים",/ShutterStock
עובדים ותיקים לא ששים להעביר ידע, משום שהם חוששים שלאחר שהצעירים יקבלו את הידע הזה, יהיה קל יותר לפטר אותם

מה תעדיפו, עו"ד צעיר או מנוסה?

"בכל מקצוע שיש בו צורך ניהול סיכונים, מבוגרים יהיו הרבה יותר טובים", אומרת אורלי צדוק לויתן, פסיכולוגית תעסוקתית בעלת קליניקה מרמת השרון, ומומחית בתעסוקת מבוגרים. "יש מקצועות ברורים שבהם אנחנו מוצאים יתרונות, כמו הרופאים שהוזכרו, אבל גם עורכי דין, ופסיכולוגים - אצל מי הייתם רוצים לקבל טיפול, אצל מי שהרגע סיים התמחות, או ממישהו שכבר יש לו ניסיון חיים וקריירה?", שואלת צדוק לויתן ומוסיפה, "אבל אפילו נהג משאית מבוגר יכול להיות טוב יותר מנהג צעיר, משום שיש לו ניסיון חיים רב במניעת תאונות ויכולת להבין מצבים מורכבים בכביש הודות לגילו".

צדוק לויתן אומרת כי עובדים ותיקים מכילים בתוכם עולם ידע ענק, ולא משנה מה המקצוע שלהם. "עולם הידע הזה מגוון, עם יכולת קבלת החלטות מורכבות, יכולת שיפוט מורכב, וכל זה בהפעלת שיקול דעת ומתינות, ולא פחות חשוב - נטוורקינג גדול יותר. שכל אחד מהקוראים יחשוב כמה אנשים וקשרים היו להם בגיל 20 וכמה בגיל 40 ורק לדמיין כמה בגיל 60".

מקומות עבודה שפיצחו את שילוב המבוגרים

"העברת ידע בין-דורי אינה תהליך טבעי. עובדים ותיקים לא ששים להעביר ידע, משום שהם חוששים שלאחר שהצעירים יקבלו את הידע הזה, יהיה קל יותר לפטר אותם, משום שהידע נשאר בחברה, אומר ד"ר אפלר-ח'טאב. לדבריו, אחד המקומות שפיצחו את נושא שילוב עובדים ותיקים, הוא ענף התעשיות הביטחוניות, כמו למשל חברת רפאל, שם מועסקים עובדים בעלי ידע רחב בתחומי פעילות החברה.

"הידע שלהם כל כך גדול ואין לרפאל כל עניין לאבד אותו כשהעובדים מגיעים לגיל הפרישה". מהפתרון מרוויחים כל הצדדים: "רפאל מאפשרת לעובדים מומחים להמשיך לעבוד כפרילנסרים לאחר גיל הפרישה, ובכך להמשיך לתרום ממומחיותם, מיומנותם וניסיונם", אומר ד"ר אפלר-ח'טאב, "באופן הזה העובד הוותיק הופך להיות מנטור לצעירים, מעביר את הידע משום שהוא נמצא בחוזה, והוא לא חושש מפיטורים".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
איש מבוגר עובד במשרד. ShutterStock
"בעולם המורכב של היום, מעסיקים חייבים ללמוד לשלב בין צעיר וחדש לבין מבוגר וישן"/ShutterStock

ד"ר אפלר-ח'טאב מספר, כי במקרים רבים הלקוחות עצמם סומכים יותר על העובדים הוותיקים: "קחו לדוגמה רשתות שיווק וחנויות. אני יודע מניסיוני שרשת הולנדיה, אחת הרשתות היוקרתיות למזרנים ומיטות, מעדיפה באופן יזום להעסיק עובדים בני 60 ו-70. הסיבה לכך, היא שמי שקונה את אותם מוצרים הם בני 60 ומעלה". לדבריו של ד"ר אפלר-ח'טאב, "הלקוחות יזדהו עם מוכרים בני גילם ולא עם אנשי מכירות צעירים ולהוטים".

"המחקר שלי לדוקטורט עסק במקומות עבודה שמעסיקים עובדים מבוגרים", אומר ד"ר אפלר-ח'טאב, "והתחום שעלה באופן מובהק הוא ענף הסיעוד". הסיבה לכך שחלה העדפה לעובדים סיעודיים בגיל מבוגר יותר, הוא היכולת שלהם לנהל תקשורת באופן סבלני וסובלני, וכן העדינות שנדרשת בטיפול באנשים, יכולת שקיימת יותר בגיל מבוגר. לכן, תוכלו לראות גם בקופות החולים, שילוב של עובדות ועובדים מבוגרים בכל תחום שמצריך תקשורת עם קהל.

"אגב", אומר ד"ר אפלר-חטאב, "גם ענף המלונאות עלה במחקר שלי. כך למשל, רשת בתי מלון מהגדולות בישראל מעסיקה במובהק עובדים ותיקים, בעיקר בים המלח, ששם, כידוע, מבוגרים מאוד אוהבים לנפוש. לעובד המבוגר יש תקשורת טובה יותר עם הלקוחות, משום שהם מגיעים עם יותר בשלות, ניסיון חיים, ואורך רוח".

"בעולם המורכב של היום, מעסיקים חייבים ללמוד לשלב בין צעיר וחדש לבין מבוגר וישן", אומרת צדוק לויתן ומסכמת: "הצעירים בארגון יביאו את התעוזה, האומץ, מהירות התגובה והרעיונות החדשים, ואילו המבוגרים יביאו הניסיון, שיקול הדעת, וראיית מצבים מורכבים. גיוון עובדים בארגון אינו רק גזע ומין, הוא חייב להיות גם גיוון גילי".

אז איך מצטרפים אלינו?

מעסיקים? בואו ליהנות מהשמה איכותית! תוכנית "ותיקים בעבודה" כאן בשבילכם, יאתרו משרות מתאימות בארגון, ותקבלו ליווי בתהליך הגיוס כך שתוכלו ליהנות מגיוון תעסוקתי בארגון והשמה איכותית לטווח הארוך. השאירו את הפרטים שלכם בלינק ההרשמה ונציג או נציגה מתוכנית "ותיקים בעבודה" יחזרו אליכם עם כל הפרטים.

אזרחים ותיקים, מחפשים עבודה? למגוון משרות מותאמות הקליקו כאן

יניב דורנבוש, בשיתוף מפעל הפיס
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully