Primary Advertiser

האם ראש ממשלה בן 20 יוכל להנהיג את ישראל? חקרנו לעומק

יניב דורנבוש, בשיתוף מפעל הפיס

7.8.2023 / 15:54

מה הייתם מעדיפים, ראשי ממשלה ונשיאים בני 20 וקצת, או מבוגרים בעלי ניסיון? תכונות מנהיגותיות של עובדים ותיקים ומנטורינג לצעירים יכולים להזניק את הארגון קדימה

עובד מבוגר יושב במשרד וכותב מסמכים. ShutterStock
מנהיגים מבוגרים יכולים למנף את רשת הקשרים הנרחבת שלהם ולהביא הבנה דיפלומטית והקשרים היסטוריים כדי לקבל החלטות מושכלות/ShutterStock

בכתבה הזו עסקנו בדמות "המבוגר האחראי" שכל כך חשוב שיהיה בכל ארגון. כשהתחלנו לעבוד עליה, חשבנו שהיועצים שאיתם דיברנו, יכוונו אותנו בעיקר למקצועות כמו רפואה ומשפטים, אך גילינו שהדמות הזו חשובה כמעט בכל ענף, אולי חוץ ממקצועות טכנולוגיים ששם בני 45 כבר נחשבים "זקנים". הפעם אנחנו רוצים להתמקד בתחום אחד שבו אנחנו אוהבים לראות את המבוגר האחראי, תחום התפקידים המנהיגותיים, כמו ראשי ממשלה ונשיאים, ונעסוק בידע הרב שעובדים ותיקים מחזיקים בארסנל שלהם.

תפקיד המנהיג דורש אנשים עם ניסיון חיים נרחב לצד ידע מקצועי רב. אנשי מקצוע מבוגרים, שניווטו באקלים פוליטי ושינויים חברתיים שונים, מביאים פרספקטיבה אחרת לשולחן בהשוואה לצעירים. מנהיגים מבוגרים יכולים למנף את רשת הקשרים הנרחבת שלהם ולהביא הבנה דיפלומטית והקשרים היסטוריים כדי לקבל החלטות מושכלות. יתרה מכך, הבגרות והחוסן שמגיעים עם הגיל חשובים לאין ערוך בתפקידים בלחץ כה גבוה.

אישה מבוגרת מתראיינת בזום. ShutterStock
"בגיל מבוגר, העובד כבר לא צריך להוכיח את עצמו ולכבוש פסגות"/ShutterStock
ברור ששחקן כדורגל יהיה יותר טוב בשנות ה-20 לחייו, אבל מאמן כדורגל יהיה הרבה יותר טוב בגיל 40, 50, ו-60, בזכות אותו ניסיון חיים שלו במקצוע

תוכנית מנטורינג ושימור ידע שמיטיבה עם הארגון

"ממש כמו שאנחנו רואים יתרון בראש ממשלה או נשיא שעשו משהו בקריירה הפוליטית ולא מישהו שרק נכנס למערכת, כך גם מעסיקים צריכים לזכור את היתרונות של האוכלוסייה הזו", אומרת בת-חן לביא, יועצת ארגונית ובעלת חברה לפיתוח ההון האנושי בארגונים. "בדומה למנהיגים, אפשר לבנות בכל ארגון תוכנית מנטורינג, שבה העובדים המבוגרים מקבלים את הסמכות וההילה להיות דמות מנהיגותית לעובד צעיר. המנטורינג הזה לא צריך להיות בהיבט של עמידה ביעדים והכנסות, אלא ליווי והכוונה בין-אישיים". לדבריה של לביא, "עמידה של ארגונים ביעדי מכירות והכנסות, מגיעה גם מההבנה שהעובד הוא גם אדם ולא רק כלי לייצור כסף, והחיבור בין המבוגר בארגון לבין העובד הצעיר יותר יכול להניב תפוקות גם במקומות האלה".

גם ד"ר ליאורה בר-טור, פסיכולוגית שעוסקת רבות בהעסקת מבוגרים, מסכימה עם הקביעה הזו, ואומרת כי "עובדים שהם אזרחים ותיקים יכולים לשמש כמו אבא או אמא לצעירים. אפשר להתייעץ איתם, לדבר איתם, ואינטראקציה בין-דורית במקום העבודה לא מיטיבה רק עם המבוגרים, אלא גם עם העובדים הצעירים". לדבריה של ד"ר בר טור, "גם ההנהלה צריכה שיהיו לה דמויות כאלה של אבא-אמא או סבא-סבתא, שיאזנו את העובדים הצעירים".

"סביבת עבודה צעירה ודינאמית זה נהדר וחשוב, אבל הדינאמיות הזו לעיתים מעידה גם על העובדים שעוזבים את הארגון בקלות", אומרת ד"ר בר טור. "העובדים הצעירים נשארים במקום העבודה שנתיים-שלוש, מקסימום חמש, לפני שהם מחפשים את האתגר הבא". לדבריה של ד"ר בר טור, דווקא עובדים מבוגרים יכולים להביא יציבות לארגון, במיוחד בתפקידים שמערבים אינטליגנציה פרגמאטית, כלומר ניסיון וחוכמת חיים, בדיוק אותן התכונות שאנחנו מצפים מטיפוס המנהיג.

אורלי צדוק לויתן, פסיכולוגית תעסוקתית בעלת קליניקה מרמת השרון, אומרת כי "בגיל מבוגר, העובד כבר לא צריך להוכיח את עצמו ולכבוש פסגות, כך שהוא מתרכז פשוט בלעשות את העבודה". היא מוסיפה כי "ככל שאנחנו מתבגרים, אנחנו מקבלים יותר פרופורציות בחיים. הפרופורציות האלה מעניקות לנו יכולות לפתור בעיות ועמידות למצבים מורכבים. ברור ששחקן כדורגל יהיה יותר טוב בשנות ה-20 לחייו, אבל מאמן כדורגל יהיה הרבה יותר טוב בגיל 40, 50, ו-60, בזכות אותו ניסיון חיים שלו במקצוע". וזה בדיוק מה שקורה בתפקידי מנהיגים, גם קפטן הקבוצה לא יהיה שחקן שרק עלה מהנוער, אלא כזה שכבר יש לו ניסיון משמעותי ויכולת לסחוף אחריו שחקנים אחרים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
גבר מבוגר עובד מול מחשב במשרד. ShutterStock
"יש ארגונים שכבר לא משחררים כל כך מהר עובדים שעומדים לפני פרישה לפנסיה"/ShutterStock

תפיסות מיושנות של המאה שעברה

"אבא שלי, בן 71", משתפת לביא, "מנהל קהילה תומכת בנכים שרבים מהם בגיל שלו. זאת אומרת שמבוגר מהגיל השלישי, יכול להיות יעיל גם בסביבת עבודה שתומכת בבני ובנות גילו, בסביבתו המקצועית והאישית". לביא אומרת כי יש לנו עוד הרבה לאן לשאוף בתחום, אך היא מבחינה בשינוי קל בתפיסת חלק מהמעסיקים. "אבא שלי כבר יצא לפנסיה מעבודתו וחזר. יש ארגונים שכבר לא משחררים כל כך מהר עובדים שעומדים לפני פרישה לפנסיה, יש כאלה שמחזירים עובדים שפרשו גם אם זה במשרה מופחתת או גמישה, ומוכנים לעשות הכל כדי לשמר את העובד ואת הידע שיש לו בתוך הארגון", לביא אומרת ומסכמת: "היום ארגונים יודעים שהידע הוא הכוח שלהם, והידע נמצא אצל העובדים המבוגרים".

ד"ר בר טור מעבירה ביקורת בעיקר על כך שבמאה ה-21, עם תוחלת החיים הארוכה כל כך, אנחנו עדיין חיים לפי תפיסות מיושנות שרלוונטיות למאה שעברה: "יש אנשים עם ידע, ניסיון חיים, וניסיון מקצועי, והכל נלקח מהם בגיל 60 פלוס. אנחנו נלחמים להפוך את הפרישה לגמישה, בהתאם ליכולותיו של העובד", היא אומרת ומוסיפה: "אנחנו צריכים יותר מסגרות שיאפשרו לאנשים להתקבל לעבודה שמתאימה להם דווקא בגלל שהם מבוגרים כשהם כבר לא מגדלים ילדים, לא מנסים לכבוש פסגת קריירה, ובכלל לא צריכים להגיע לעבודה - אלא רוצים ובוחרים להגיע אליה".

אז איך מצטרפים אלינו?

מעסיקים? בואו ליהנות מהשמה איכותית! תוכנית "ותיקים בעבודה" כאן בשבילכם, יאתרו משרות מתאימות בארגון, ותקבלו ליווי בתהליך הגיוס כך שתוכלו ליהנות מגיוון תעסוקתי בארגון והשמה איכותית לטווח הארוך. השאירו את הפרטים שלכם בלינק ההרשמה ונציג או נציגה מתוכנית "ותיקים בעבודה" יחזרו אליכם עם כל הפרטים.

אזרחים ותיקים, מחפשים עבודה? למגוון משרות מותאמות הקליקו כאן

יניב דורנבוש, בשיתוף מפעל הפיס
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully