Primary Advertiser

שומרים על הרציפות התפקודית של המשק: העובדים הוותיקים שנרתמים למאמץ המלחמתי

בשיתוף מפעל הפיס

19.11.2023 / 15:54

עובדים רבים גויסו בצו 8, מפעלים חיוניים נאלצו להגביר את התפוקה, והשילוב הזה גורם למחסור גדול בעובדים. גמלאים כמו דורי דהן, שרה סטרוגנו ועוד עשרות נוספים, החליטו לחזור לעבוד דווקא עכשיו, בצעד שגם הם וגם המעסיקים מרוויחים ממנו

אישה מבוגרת עובדת על מחשב נייד. ShutterStock
גרף ההשתלבות של עובדים ותיקים מהיר מאוד/ShutterStock

המיטות החשמליות שאנחנו מכירים מבתי החולים מגיעות ממפעל סביון תעשיות, מפעל חיוני לציוד רפואי כחול-לבן השוכן באשדוד. בנוסף למיטות, המפעל מייצר אלונקות מיוחדות, אינקובטורים, מיטות תינוק, תאי לחץ, ומכשור נוסף. מצב החירום הנוכחי הוביל, מצד אחד, למחסור בעובדים בשל הגיוס למילואים, ומצד שני המפעל נדרש להגביר את התפוקות בשל דרישות שהגיעו מבתי החולים וממשרד הביטחון. כך, זמן המלחמה, פתח חלון הזדמנויות להעסקת אזרחים ותיקים המעוניינים לשוב לשוק העבודה ולהירתם להנעת גלגלי המשק.

אביתר ביטון, סמנכ"ל סביון תעשיות, קלט למפעל מספר אזרחים ותיקים במסגרת תוכנית "ותיקים בעבודה", והם מסייעים לארגון לעמוד בדרישות הגבוהות. "נכון", אומר ביטון, "אולי גרף הלמידה של עובד צעיר מהיר יותר, אבל גרף ההשתלבות של עובדים ותיקים מהיר מאוד, וזה בדיוק מה שחיפשתי - עובדים שיגיעו ויתחילו לעבוד".

גבר מבוגר עם שיער לבן ועיפרון יושב מול מחשב. ShutterStock
"יש אנשים עם יכולות מדהימות ולא משנה בני כמה הם"/ShutterStock
סקר שנערך בקרב כ-1,900 אזרחים ותיקים מראה כי 79.1% מהמשיבים מעוניינים לשוב לשוק העבודה

מה גורם לאזרחים ותיקים לצאת לעבוד במפעל כמו סביון?

"לבני 68 עדיין יש כוח. הם לא רוצים להיות כל הזמן בבית ואין שום סיבה שהם יישארו על הספה. לא כל אחד מתאים לעבודה הזאת, אבל מי שמתקבל לכאן, זה כי הוא מתאים, הגיל אינו מכשול. גם בחברה הקודמת שניהלתי היו לי עובדים איכותיים שהמשיכו לעבוד לאחר גיל הפרישה. סיבה נוספת היא השכר, הם ממשיכים לקבל משכורת עבור עבודתם".

לא מעט מעסיקים חוששים מהעסקת מבוגרים, בשל התפיסה שהם חולים יותר, או זקוקים לבדיקות מרובות. ביטון מעיד שהמצב הפוך. "אחד העובדים שהגיע במסגרת התוכנית, הודיע מראש שיש לו ניתוח. ארבעה ימים הוא לא עבד, וביום החמישי אני זה ששחרר אותו ליום מנוחה נוסף, הוא רצה לחזור מיד לעבוד. הייתה לו תחושת אחריות והוא לא רצה להמשיך עם ימי מחלה נוספים", אומר ביטון, שמעיד כי העובדים המבוגרים אינם מחסירים ימי עבודה, נתון חשוב במיוחד בימים הקשים שעוברים על כולנו.

לביטון יש מסר ברור גם עבור המעסיקים וגם עבור אלו הרוצים לחזור לשוק העבודה. "אזרחים ותיקים זה ביטוי שמגדיר גיל בלבד, לא את בן-האדם", הוא אומר ומסכם: "יש אנשים עם יכולות מדהימות ולא משנה בני כמה הם, מדובר באנשי מקצוע עם יכולות מוכחות, עתירי ניסיון, ורצון לעזור לארגון. החובה שלנו היא לדעת לשלב אותם במקומות הנכונים".

לאזרחים ותיקים יש יותר חוסן

סקר שערך משרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי בקרב כ-1,900 אזרחים ותיקים, המפעיל את תוכנית "ותיקים בעבודה", מראה כי 79.1% מהמשיבים מעוניינים לשוב לשוק העבודה. אולם הנתון המעניין יותר, הוא שכ-95% מהם מעוניינים לעבוד במשרות חיוניות שלא היו בתחומי העניין או הרצון שלהם קודם לכן, כדי לעזור במאמץ המלחמתי, אך עדיין 71% מהם מחפשים משרה חלקית. יותר מ-400 משרות חיוניות נפתחו בשלל תחומים, ובוצעו עשרות רבות של השמות בתחומי רפואה, סיעוד, מוקדי שירות לקוחות, מפעלי תעשייה, ואבטחה.

"עבודה בזמן מלחמה היא שליחות אמיתית"

דורי דהן, היא דוגמה לחוסן הזה בקרב אזרחים ותיקים, תכונה שהיא מנצלת בעבודתה החדשה. כבר יום לאחר הטבח הנורא פנתה דהן לתוכנית "ותיקים בעבודה", ותוך ימים בודדים נכנסה לתפקידה החדש. "ישבתי לא מעט זמן בבית, אבל כשהמלחמה החלה ידעתי שאני חייבת לתרום בצורה מסוימת, ואז נפלה בחלקי המשרה הזו".

דהן התקבלה לחברת בינת סמך שנציגת שירות לקוחות במוקד פניות הציבור של המפקח על חברות הביטוח. מבוטחים שאינם מצליחים לפתור מחלוקות או בעיות מול חברות הביטוח פונים למוקד, ודהן, כמו חבריה לעבודה, מנחה אותם כיצד להגיש תלונה, אילו שאלות לשאול, או איך לטפל בבעיה. בנוסף, דהן מסייעת לפונים לאתר כספים וביטוחים נשכחים באתרי הר הכסף והר הביטוח.

"העבודה היא שליחות אמיתית", אומרת דהן, "במיוחד בזמן המלחמה. המצב הזה יוצר למשפחות רבות בעיות כלכליות, שלעיתים מובילות לחרדה אמיתית. מגיעות אלי שיחות מתושבי העוטף שנשרף להם הבית, ואנחנו מסייעים לטפל בתביעות שלהם מול חברות הביטוח בעדיפות עליונה". בגיל 61 דהן מצאה את עצמה לומדת לעבוד על מחשב עם מערכות ההפעלה של המוקד. "אולי בהתחלה לוקח קצת יותר זמן, אבל לומדים, והצוות כאן מאוד תומך ועוזר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
דורי כהן. יח"צ,
"העבודה היא שליחות אמיתית". דורי דהן/יח"צ

את נתקלת גם בשיחות קשות הקשורות למלחמה?

"בוודאי, אבל אני מבינה אותם. יש אנשים שלא מקבלים פתרון וחושבים שבשיחת טלפון אחת איתנו אפשר לפתור את זה. בפעם הראשונה נפגעתי, אבל אז החלטתי לשים את עצמי במקום שלהם. ברוב המקרים, גם שיחה שהתחילה כקשה מסתיימת בכך שהם מודים לי מאוד, ובחביבות".

"הגיעה אלי אישה שקיבלה קצבה שהפסיקו לשלם אותה במפתיע", מספרת דהן, "וכל זה בזמן שבעלה בצו 8, יש ארבעה ילדים בבית, ופתאום אין כסף. היא חרדה לשלומו של בעלה, ועל זה נוספת לה חרדה כלכלית, אבל כאן נכנסות היכולות שלי שהתפתחו עם השנים".

את מרגישה שלגיל שלך יש יתרון בעבודה מהסוג הזה?

"בטח. צברתי ניסיון, יש לי ידע כללי, ותמיד הייתי בן אדם שמנסה לעזור. כשהייתי צעירה יותר, כנראה הייתי נלחצת מחלק מהשיחות שמגיעות למוקד, אבל היום אני אדם הרבה יותר מכיל ומבין, תופסת מהר את הבעיה, ויודעת למצוא את הפתרונות או להפנות למקום הנכון".

"בתקופה הזו אנחנו חייבים להיות יותר אמפתיים"

אחרי 32 שנה כמנהלת הכספים של בית הספר הריאלי, שרה סטרוגנו פרשה לפנסיה מוקדמת. עוד לפני המלחמה פנתה סטרוגנו לתוכנית "ותיקים בעבודה" כדי למצוא תעסוקה, אך היא לא מיהרה לקבל הצעות, טובות ככל שיהיו. דווקא כשפרצה המלחמה היא החליטה לא לדחות עוד את החזרה לשוק העבודה, והיא מספרת עד כמה הופתעה ממהירות הטיפול בה. כעת היא עובדת במשרה חלקית כפי שרצתה, כמתאמת שירות במכבי טבעי, מה שמשאיר לה מספיק זמן לבלות עם נכדיה, לשחות, ואפילו להתנדב במשטרה. "עשו לי קבלת פנים מדהימה", היא אומרת בהתרגשות, "לא חשבתי שעושים דברים כאלה בעולם, בטח לא לזקנה כמוני", היא צוחקת.

בדומה לדהן, גם סטרוגנו מצאה את עצמה בגיל 61 לומדת לעבוד על מערכת הפעלה ותוכנה חדשות, המשמשות אותה לניהול יומנים וקביעת תורים, ובנוסף עליה לזכור שמות של מטפלים, ואילו טיפולים כל אחד מהם מציע. על האתגרים הללו, כך היא מעידה, קל להתגבר הודות לצוות המרפאה. "העובדות האחרות יושבות איתי, ובכל פעם שאני נתקעת, הן מסבירות לי בסבלנות רבה", מחמיאה סטרוגנו לצוות ולמנהלות, "שנותנות הרגשה כל כך מחבקת ותומכת. בזכותן אני לומדת את תכונות המערכת, טכניקות שיווקיות, ודברים נוספים".

אישה מבוגרת עם שיער לבן ועיפרון יושבת מול מחשב. ShutterStock
"החוסן האישי שלהם גבוה יותר בהשוואה לצעירים"/ShutterStock
בתקופה כזו, בזמן שאנשים מסתגרים בבית, לי יש סיבה לקום בבוקר, להתלבש, להתאפר, ולחכות כבר לצאת לעבודה

מה את מביאה כעובדת מבוגרת שאין לצעירות?

"לקוחות מבוגרים יכולים לשאול שלוש פעמים את אותה השאלה. עובד צעיר אולי יתפוס את זה כנודניקיות, אבל לי יש את ההבנה שהחזרה על הפרטים גורמת ללקוח להבין טוב יותר, יש לי יותר סבלנות".

הסבלנות הזו, היא מצרך מבוקש, במיוחד בימים כאלו, שבהם הפתיל של כולנו קצר עוד יותר מהרגיל. "אנחנו צריכות לגלות יותר רגישות לאנשים, לכל אחד יכולים להיות בני משפחה שנפגעו ב-7 באוקטובר, או כאלו שגויסו בצו 8 בחמשת השבועות האחרונים", אומרת סטרוגנו, "ולכן אנחנו חייבות לגלות הרבה יותר סבלנות, כי אנחנו לא יודעות מה הסיפור של מי שמגיעים אלינו".

"בתקופה כזו", אומרת סטרוגנו, "בזמן שאנשים מסתגרים בבית, לי יש סיבה לקום בבוקר, להתלבש, להתאפר, ולחכות כבר לצאת לעבודה". לאנשים שכבר יצאו לפנסיה ורוצים לחזור לעבוד היא אומרת: "אל תתייאשו ואל תוותרו גם אם זה לוקח זמן. לא תמיד צריך לעבוד במה שעבדנו בעבר. אנחנו נעבוד בעבודה מהנה, וניתן למנהלים הצעירים לפרוח בתפקידם".

יפית בר, מנהלת אגף תעסוקה ומיצוי זכויות במשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, אומרת כי אזרחים ותיקים הם בעלי חוסן לאומי גבוה במיוחד באוכלוסייה. "אלה אנשים שנלחמו במלחמות ישראל, ראו קרבות, ועברו תהליכים מורכבים בחייהם", אומרת בר, "כך שהם מסתכלים על המציאות בצורה אחרת. הטראומה הנוכחית קשה, אבל זו לא הפעם הראשונה שלהם, כך שהחוסן האישי שלהם גבוה יותר בהשוואה לצעירים". לדבריה, התקופה הנוכחית העלתה את כמות הפניות של המעסיקים, שמגלים נכונות גבוהה יותר להעסיק אזרחים לאחר גיל הפרישה. "בפרויקט 'ותיקים בעבודה' אנחנו מסייעים להתאים את המשרה לעובד". בר מסכמת: "דווקא בימים אלו שבהם יש מחסור בעובדים, צריך לזכור שגם אזרחים ותיקים יכולים ורוצים להיות חלק מכוח העבודה, והם מהווים כוח אדם איכותי ורלוונטי".

מעסיקים? בואו ליהנות מהשמה איכותית! תוכנית "ותיקים בעבודה" כאן בשבילכם, יאתרו משרות מתאימות בארגון, ותקבלו ליווי בתהליך הגיוס כך שתוכלו ליהנות מגיוון תעסוקתי בארגון והשמה איכותית לטווח

אזרחים ותיקים, מחפשים עבודה? למגוון משרות מותאמות הקליקו כאן

בשיתוף מפעל הפיס
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully