Primary Advertiser

אוסף נדיר, גלריה מרשימה ואפילו בית ספר: הפנינה הייחודית שמסתתרת בבאר שבע

בשיתוף מפעל הפיס

29.2.2024 / 7:54

עם מוזיאון האוצר בתוכו אלפי מצלמות נדירות, גלריה ייחודית, בית ספר מתקדם מסוגו לצילום, וארכיון עירוני שהולך ונבנה, נחשבת "הצלמנייה" לאחת מפנינותיה של העיר באר שבע. שוחחנו עם יקיר העיר גואל דרורי בן ה-75, האיש שאחראי על המקום המיוחד הזה

מוזיאון המצלמות. יח"צ,
מכיל אוסף נדיר של מצלמות ישנות. מוזיאון המצלמות/יח"צ

הכניסה לחלל מוזיאון הצילום בבאר שבע אפופת מסתורין. באולם ארוך, חשוך ברובו, המדמה חדר חושך של צלם, מוצגות מצלמות עתיקות ולצידן תמונות מימים וזמנים אחרים. מעל כל מצלמה תלוי מקור אור חד וממוקד, שמאיר ומעיר אותה לחיים. המקום מהווה אפוא סוג של מסע בזמן עבור המבקרים, וכך למשל מוצגות בו כעת מצלמה נדירה שצילמה את המתקפה היפנית על פרל הרבור עם צילומים ייחודיים מאותו רגע היסטורי, ומצלמה אחרת, מצלמתו הישנה של גואל דרורי, האיש שעומד מאחורי המקום, מציגה תמונות אותן צילם בפאיד שבמצרים בתקופת מלחמת יום הכיפורים.

יעקב בנבנישטי, מיכל קרצמר מונטל, רוביק דנילוביץ, אבי דבי וגואל דרורי באירוע גזירת הסרט. יח"צ,
יעקב בנבנישטי, מיכל קרצמר מונטל, רוביק דנילוביץ, אבי דבי וגואל דרורי באירוע גזירת הסרט/יח"צ
גואל דרורי. דייגו מיטלברג,
גואל דרורי/דייגו מיטלברג
הצלמנייה בבאר שבע. יח"צ,
הצלמנייה בבאר שבע/יח"צ

מוזיאון הצילום הוא רק חלק קטן ממבנה עמותת הצלמנייה בן 2 הקומות. בקומתו הראשונה של המקום פועלים מתחם מבקרים עם מוזאון המצלמות הייחודי, גלריה לצילום, פטיו וחצר, וקומתו העליונה כוללת מתחם לימוד הכולל כיתת לימוד ואולפן צילום מקצועי וארכיון הצילומים של באר שבע ומכון לחקר מורשת העיר.

מי שדחף וקידם את לידתו של המקום, ששופץ וחודש בזכות סיוע של מפעל הפיס, הוא כאמור גואל דרורי (75), יקיר העיר באר שבע, צלם, ואמן רב תחומי. מלבד הקמת מבנה הצלמנייה, גואל היה מעורב בעברו גם בהקמת קריית האמנות בבאר שבע ובמשך למעלה מ-44 שנים, לימד צילום בבתי ספר תיכוניים בבאר שבע, במכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי ובבית הספר ללימודי המשך של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב. "המבנה המיוחד בו שוכנת הצלמנייה נבנה בשנת 1934 והוא שימש בתחילתו כבית ספר לילדי הקהילה הנוצרית שהתגוררה בעיר באר שבע המנדטורית. זהו אחד המבנים שעברו שימור היפים בעיר וכשהגיתי את הרעיון להקים את הצלמנייה, ישר חשבתי עד כמה המבנה המרשים הזה מתאים לייעודו החדש", הוא מספר.

יעקב בנבנישתי, רוביק דנילוביץ וגואל דרורי לאחר הסרת הלוט. יח"צ,
יעקב בנבנישתי, רוביק דנילוביץ וגואל דרורי לאחר הסרת הלוט/יח"צ
גואל דרורי ומיכל  קרצמר מונטל, מקימי הצלמנייה. יח"צ,
גואל דרורי ומיכל קרצמר מונטל, מקימי הצלמנייה/יח"צ

איך התחיל המיזם?

"בשנת 2011, לאחר שהצגתי את תערוכת תולדות באר שבע במסגד הגדול של העיר, פניתי לראש העיר רוביק דנילוביץ' וסיפרתי לו על חלומי בתחום הצילום. רוביק, שהמילה חלום ישר מקפיצה אותו לעשייה, החל להניע תהליכים ובדק מהיכן אפשר להשיג את התקציב למיזם. מי שנעתר לכך לשמחתנו הוא מפעל הפיס שהעניק את מרבית המימון לבניית המקום. למעשה לולא הפיס, המקום הזה לא היה קורם ועור וגידים. מכיוון שמדובר על אחד משבעת המבנים היפים ביותר בעיר, שיפוץ והרחבת המקום היו כרוכים בעבודות שימור מחמירות ולצורך כך לקחנו אדריכל וקבלן המתמחים בשימור. הבנייה נמשכה במשך כעשור ובשנת 2022 יכולנו לברך על המוגמר ובספטמבר אותה שנה חנכנו את המקום".

אתה בן 75 היום, מהיכן מגיעים הכוחות ליזום ולקדם פרויקטים גם בגיל מתקדם זה?

"הכוחות מגיעים מתשוקה גדולה לתעד את החיים. דוגמא טובה לכך היא תקופת הקורונה. כשאנשים אחרים מצאו את עצמם חסרי מעש בין 4 קירות, אני החלטתי שאני לא יכול לא לשבת סתם כך וכתבתי את הספר "פעם צילמתי-כאן נולדה עיר". בספר 227 עמודים והוא מכיל 100 סיפורים מבאר שבע מיום הקמתה על ידי העות'מאנים ועד ימים אלה. ספר זה מצטרף לאלבומי צילום נוספים שלי ביניהם: אלבום באר שבע 25 שנים, אלבום דימונה, ספר לצליינים בבית-לחם, השנתונים הכלכליים לנגב, מטמון, וספרים נוספים".

הפטיו של בית הצלמנייה. יח"צ,
הפטיו של בית הצלמנייה/יח"צ

אחת מגולות הכותרת של המקום היא כאמור מוזיאון המצלמות אשר מבוסס על אוסף המצלמות העצום של גואל דרורי, כמו גם תורמים נוספים מהעולם, ביניהם למעלה מ-500 מאות מצלמות אותן תרם מישל זילברשטיין ז"ל מבוסטון, וכ-350 מצלמות תרומתם של ד"ר יעקב וג'וזי אמסלם, עולים חדשים מצרפת המתגוררים באשדוד.

הגלריה. יח"צ,
הגלריה/יח"צ

בגלריה שבמקום מוצגת תערוכה של העיר באר שבע בשנות ה-70, זמן בו העיר החלה להתפתח ולהיבנות ולשנות את פניה לתמיד. בקומה השנייה פועל בין היתר בית הספר לצילום הכולל ציוד מהמשוכלל בתחומו, עמדות מחשב וכיתה חכמה. "יש לנו בנוסף חלל גדול נוסף בו אנו מקימים כעת את ארכיון הצילומים של באר שבע, והמטרה היא שאנשים יוכלו להיכנס לאתר האינטרנט שלנו ולצפות בתמונות", מציין גואל. "נכון להיום מגיעים אלינו סטודנטים וחוקרים רבים מהארץ ומהעולם כך שהמקום תוסס ושוקק פעילות, והוא מהווה חוויה מיוחדת במינה עבור מבוגרים וילדים כאחד".

מעסיקים? בואו ליהנות מהשמה איכותית! תוכנית "ותיקים בעבודה" כאן בשבילכם, יאתרו משרות מתאימות בארגון, ותקבלו ליווי בתהליך הגיוס כך שתוכלו ליהנות מגיוון תעסוקתי בארגון והשמה איכותית לטווח

אזרחים ותיקים, מחפשים עבודה? למגוון משרות מותאמות הקליקו כאן

בשיתוף מפעל הפיס
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully