Primary Advertiser

תקן אזרח ותיק: חידושים בהעסקת אזרחים ותיקים בשירות המדינה

בשיתוף מפעל הפיס

1.1.2024 / 15:54

עד לאחרונה, המגזר הציבורי היה כמעט חסום בפני אזרחים ותיקים שחיפשו תעסוקה לאחר גיל הפרישה. חשיבה יצירתית הובילה להתאמת תקנים ולהעסקת מאות מהם בשירות המדינה. 89% מהמועסקים מרוצים מהשילוב, וגם המנהלים מרוויחים

גבר מבוגר עובד במשרד מול מחשב נייד עם חליפה. ShutterStock
תקן אזרח ותיק בשירות המדינה נחשב לחדשני בהשוואה למגזר הציבורי במדינות אחרות/ShutterStock

בני ה-65 של היום הם לא בני ה-65 של פעם זו לא סתם קלישאה. עד לפני עשרות שנים בודדות, גיל 65 נחשב "זקן" ממש, מלווה בשלל מחלות וביקורים תכופים בקופת החולים. אולם כיום, כשטכנולוגיות חדישות מספקות פתרונות למגוון מצבים בריאותיים, משפרות את איכות החיים ותוחלת החיים ממשיכה לעלות, בני הגיל הזה עדיין בריאים, מתפקדים באופן מלא, ויש להם הרבה מאוד מה לתרום לשוק העבודה. למרות זאת, נשים החל מגיל 62 וגברים בגיל 67 מוצאים את עצמם נתלשים ממקום העבודה ומשגרת החיים, רבים מהם לא מבינים מדוע רק בגלל תאריך הלידה שלהם שוק העבודה קורא להם "זקנים", ומכריח אותם להישאר בבית.

"בשוק הפרטי, מעסיק רשאי להוציא עובד לגמלאות, אך אין חובה כזאת", אומרת יפית בר, מנהלת אגף תעסוקה ומיצוי זכויות במשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי. "אולם דווקא במגזר הציבורי, חוק שירות המדינה מאפשר לנו להעסיק עובדים רק עד גיל פרישת חובה, 67 לנשים ולגברים, למעט מקרים שבהם נדרש הארכת שירות. כדי לתת מענה להעסקת אזרחים ותיקים אחרי גיל 67 גם בשירות המדינה, נמצא מענה בדמוי תקני עזר בשירות המדינה, כפי שכבר קיים עבור העסקת סטודנטים".

הפתרון: תקן סטודנטים עם התאמות לוותיקים

מה שהחל כניסוי עם 60 תקנים לעובדים בשירות הציבורי בגיל פרישה, הורחב לאחרונה ל-400 תקנים, מהם אוישו יותר מ-300. תקן אזרח ותיק בשירות המדינה הבשיל בזכות תקן אחר שכבר היה פעיל, ואפשר העסקה של סטודנטים בשירות המדינה. באופן הזה התאפשר קיצור תהליכים ודילוג מעל הבירוקרטיה המקובלת בשירות הציבורי, וכך יצאו לדרך: "לקחנו את כל מה שאנחנו מכירים מהתקן הקיים והחלפנו את המילה 'סטודנט' במילים 'אזרח ותיק'", מסבירה בר. "על פי התקן הזה, אזרחים ותיקים יכולים לעבוד עד 120 שעות בחודש, כפי שגם הם רוצים, משרה חלקית המאפשרת זמן פנוי לבלות עם הנכדים או ליהנות מהתחביבים שלהם".

למרות אימוץ התקן הקיים, כן התבצעו מספר שינויים והתאמות לקבוצת הגיל החדשה, כמו למשל מספר הטבות סוציאליות ושיפור השכר בהשוואה לסטודנטים חסרי ניסיון תעסוקתי. "לאורך השנים למדנו מהם החסמים בקליטה של אזרחים ותיקים לשירות המדינה", מסבירה בר, "והתחלנו לפעול מול הנציבות להקל בדרישות הקליטה, למשל יש לוותר על הוכחה לתעודת בגרות או אישור לתואר, שאחרי 50 שנה מי יודע איפה הנייר הזה נמצא, ולבקש במקום הצהרה. כנ"ל לגבי אישורי העסקה משנות ה-80' שלא ניתן להמציא, ייתכן בכלל שהמעסיק כבר לא קיים".

תקן אזרח ותיק בשירות המדינה נחשב לחדשני בהשוואה למגזר הציבורי במדינות אחרות, ובעתיד ייתכן מחקר השוואתי בנושא.

נורית אדם. יח"צ,
נורית אדם/יח"צ
ויקטור פלומבו. יח"צ,
ויקטור פלומבו/יח"צ

"אנחנו כבר מזמן לא עובדים עם עט וחשבונייה"

ויקטור פלומבו הוא דוגמה להעסקה מוצלחת במסגרת תקן אזרח ותיק בשירות המדינה. לאורך יותר מ-40 שנה בבנק שבו עבד, הוא התקדם מתפקיד זוטר לתפקידים ניהוליים, עד שבגיל 67 הוצא לגמלאות. למרות שיש לו פנסיה, הוא רצה להמשיך לעבוד. "הרגשתי שאני יורד ממאה לאפס", אומר פלומבו, "בזמן שאני עדיין בשיא כוחי". לאחר שהצליח ליצור קובץ קורות חיים, משימה קשה עבור אדם שמעולם הזדקק לכך, החל לחפש קריירה שנייה. "באגף לאזרחים ותיקים ערכו אז סדנה אינטנסיבית למציאת עבודה והתמודדות עם ריאיונות, סדנה שפתחה לי את העיניים והעמידה אותי על הרגליים".

פלומבו זכה לליווי צמוד של "ותיקים בעבודה", עד שהגיע לריאיון ברשות המיסים, שם הוא עובד כבר קרוב לשנתיים. הוא יודע שמעסיקים רבים חוששים מעובדים בגילו, בעיקר כשמדובר בעבודה בסביבה ממוחשבת, על כך הוא צוחק: "בתפקיד שלי בבנק הייתי צריך להכין מצגות ולהציגן בפני ההנהלה הבכירה. אנחנו כבר מזמן לא עובדים עם עט וחשבונייה, אנחנו יודעים לעבוד על מחשב וגם על מערכות מורכבות". הגאווה הגדולה שלו היא כמות האנשים שמגיעים להתייעץ איתו: "עובדים צעירים ממני שנמצאים במקום העבודה יותר שנים ממני, מגיעים לשאול אותי איך עושים כל מיני דברים, והכי חשוב - אף אחד לא מתייחס אלי כאילו אני זקן".

דליה בוזו החלה לעבוד בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) בתחילת דצמבר השנה, כמעט מיד אחרי שפרשה לגמלאות ממשרד עורכי הדין שבו עבדה. "פניתי לוותיקים בעבודה זמן קצר אחרי הפרישה, כי חשבתי שדברים יתגלגלו ממש לאט", היא צוחקת. "בכלל רציתי לעבוד בבחירות לרשויות המקומיות שנדחו בינתיים, אבל העובדת של ותיקים בעבודה משכה אותי ואמרה 'בואי תשמעי מה עוד יש לי בשבילך". כמו פלומבו, גם בוזו מבקשת לעשות את הסוויץ' במוח בנוגע ליכולות הטכנולוגיות של בנות גילה: "את המערכת שעליה אני עובדת למדתי במהירות, בלי שום קושי". בוזו, שהתרגלה לצאת מהבית ב-7:00 ולחזור ב-18:00, למדה ליהנות מיום העבודה המקוצר בשל הגבלת השעות שהתקן מאפשר.

"העבודה שומרת עלינו רלוונטיים"

נורית אדם החליטה לפרוש בגיל 63 ממרכז קליני שטיפל בילדים ונוער שעברו התעללות מינית. "אהבתי מאוד את המקום, אבל אחרי 21 שנים של סיפורים כל כך קשים, החלטתי לפרוש", היא אומרת. "אחרי שהתגלגלתי במספר מקומות שלא רציתי להמשיך בהם, הגעתי ל'ותיקים בעבודה' שם זכיתי לליווי יוצא דופן. צריך להבין, כדי להיות עובד מדינה גם בתקן אזרח ותיק, יש הרבה טפסים שצריך למלא, וכל כך עזרו לי שם עד שהתקבלתי לתפקיד בקרן לניצולי שואה. גם היום, שנה אחרי שהתחלתי לעבוד, המלווה שלי מתקשרת אלי כדי לאחל חג שמח או סתם לדרוש בשלומי".

"אנחנו בסך הכל רוצים להישאר רלוונטיים", אומרת אדם. "אנחנו בפייסבוק ובאינסטגרם ויודעים לעבוד. אנחנו לא נתחרה על תפקיד ניהולי, אלא נבוא וניתן מהידע והניסיון שלנו. קחו אותנו לתפקידים זמניים, תנו לנו פרויקטים שחייבים לסגור בהם פינות, נעשה את זה הכי טוב שאפשר".

"קיבלתי ליווי כדי לעמוד בכל תנאי שירות המדינה"

ג'קי לוי פרש לגמלאות לפני שנתיים. בתקופת המלחמה הוא הרגיש שהוא חייב לצאת מהבית ולחזור לשוק העבודה. "כשאתה מגיע לשירות המדינה", אומר לוי, "אתה לא יכול פשוט להגיע לריאיון ולהתחיל לעבוד למחרת. יש שאלונים, טפסים, ובדיקות ביטחוניות. הנציגה שליוותה אותי מוותיקים בעבודה דאגה שהכל יתבצע כמו שצריך, וב-10 בדצמבר התחלתי לעבוד ברשות להגנת הצרכן.

לוי עדיין בשלבים ראשונים של ללמוד את העבודה במוקד, אבל גם בגיל 69 אין לו שום חשש מתחומים חדשים. "לאורך השנים פיתחתי סבלנות, והיא מאוד נדרשת בעבודה מסוג כזה. אני שומע את התלונות ולא רוצה שדברים כאלה יקרו לי, לכן אני מאוד רוצה לעזור", הוא אומר "והגמישות בשעות העבודה מאוד נוחה לצרכים הנוכחיים שלי".

דליה בוזו. יח"צ,
דליה בוזו/יח"צ

סקר חד משמעי: 89% מרוצים במידה רבה עד רבה מאוד

ארבעת המרואיינים שלנו ממש לא לבד. במהלך חודש יולי 2022 ערך אגף בכיר בקרת ניהול ההון האנושי בשיתוף עם אגף תנאי שירות ויחסי עבודה של המשרד לשוויון חברתי סקר בנוגע להעסקת עובדים בתקן אזרח ותיק בשירות המדינה. תוצאות הסקר חד משמעיות: 68% מהמועסקים מרוצים במידה רבה מאוד ו-21% מרוצים במידה רבה משילובם ביחידה, 8% השיבו כי הם מרוצים במידה בינונית ורק 4% כלל לא מרוצים. התוצאות הללו עולות בקנה אחד עם סקר שנערך בקרב מעסיקיהם: 55% השיבו כי הם מרוצים במידה רבה מאוד ו-28% מרוצים במידה רבה משילוב אזרחים ותיקים. רק 1% אמרו כי הם אינם מרוצים כלל, והשאר במידה בינונית או מועטה.

אחד הדברים שחזרו אצל כל אחת מארבעת המרואיינים היה הליווי המקצועי שקיבלו מצוות "ותיקים בעבודה", שדאגו להתאמת המשרה ההולמת את כישוריהם ורצונם. גם כאן, תשובותיהם באות לידי ביטוי בסקר, שמראה כי 48% מהמשיבים מרוצים במידה רבה מאוד מהתאמת התפקיד ו-25% מרוצים במידה רבה. 2% בלבד השיבו כי הם אינם מרוצים כלל. גם המנהלים מרוצים מאוד משילוב עובדים ותיקים ביחידותיהם, כש-83% מעריכים כי האזרח הוותיק השתלב במידה רבה עד רבה מאוד, 88% מציינים השתלבות במידה רבה עד רבה מאוד בפן החברתי בצוות, ו-89% מעריכים כי השילוב הזה תורם במידה רבה או רבה מאוד לעשיית היחידה ולתוצריה.

המספרים הללו, גם מבחינת העובדים וגם מבחינת המעסיקים, מראים באופן חד וברור על הצלחת שילוב אזרחים ותיקים בארגון, ומעל הכל - מדגישים את חשיבות הפרויקט.

לצפייה במשרות בתקן אזרח ותיק בשירות המדינה

למידע על מענק לבני ובנות 67 ומעלה שהוצאו לחל"ת או פוטרו בעקבות מלחמת חרבות ברזל

מעסיקים? בואו ליהנות מהשמה איכותית! תוכנית "ותיקים בעבודה" כאן בשבילכם, יאתרו משרות מתאימות בארגון, ותקבלו ליווי בתהליך הגיוס כך שתוכלו ליהנות מגיוון תעסוקתי בארגון והשמה איכותית לטווח

אזרחים ותיקים, מחפשים עבודה? למגוון משרות מותאמות הקליקו כאן

בשיתוף מפעל הפיס
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully