Primary Advertiser

מהפכת הבינה המלאכותית היא הכוח המפתיע של אזרחים ותיקים

בשיתוף מפעל הפיס

12.9.2023 / 15:54

אמנם יש נביאי זעם שמנסים להבהיל אותנו, אבל כלי בינה מלאכותית יכולים להיות אוצר אמיתי עבור בני ובנות הגיל השלישי, שיכולים להפוך בעזרתם כל תשוקה לכישורי עבודה

בחור מבוגר עובד על מחשב נייד. ShutterStock
"הבינה המלאכותית היא כלי על-גילאי"/ShutterStock

2023 הייתה השנה שבה פרץ לחיינו ביטוי חדש: בינה מלאכותית, או בקצרה - AI (באנגלית: Artificial Inteligence). זוהי מילת באזז שאי אפשר להימנע ממנה, ממש כמו זיעה בחודש אוגוסט. אין מישהו שלא מדבר על זה, החל מכתבי טכנולוגיה ברשתות חברתיות ועד כותרות בעיתונים שמביאים את דבריהם של נביאי זעם שחוזים את סוף האנושות. לא נשאל כאן אם באמת מדובר ברובוטים שישתלטו על כולנו, אלא ננסה להבין איזו תועלת הכלי הזה מסוגל לייצר עבור אזרחים ותיקים בגיל השלישי, ואפילו הרביעי והחמישי.

כדי לנסות להבין מהי בינה מלאכותית, דמיינו מחשבון סופר-מתקדם. במקום לעשות פעולות חשבון פשוטות בלבד, המחשבון הזה יכול ללמוד טונות של מידע, ומתוכם לעבד את הפרטים החשובים, ממש כמו שאנחנו לומדים מהניסיון האישי שלנו. זוכרים את תוכניות הטלוויזיה הישנות או סרטי הקולנוע שבהם רובוטים יכלו לדבר, לחשוב ואפילו לקבל החלטות? בינה מלאכותית היא כאילו המוח של הרובוטים האלו, אבל היא ממש לא צריכה גוף. הגוף שלה יכול להיות מחשבים, לפטופים, או טלפונים חכמים.

"הבינה המלאכותית היא כלי על-גילאי", אומר נעם מנלה, חוקר תודעה דיגיטלית ומרצה באוניברסיטת רייכמן. "לאורך החיים ממש חוסמים אותנו בנוגע לגיל, כל הזמן אומרים לנו שעבודה שקשורה לטכנולוגיה רלוונטית רק לגיל מסוים, מבוגרים לא יתחברו לזה או לא ידעו להתמודד עם זה, ואלו שטויות מוחלטות".

נעם מנלה. יח"צ,
"בואו נוריד מהשולחן שהצעירים שולטים בטכנולוגיה״. נעם מנלה/יח"צ
מה שיפה בבינה מלאכותית זה שמדובר בכלים פשוטים, ולכן כל אחד ואחת, בכל גיל, יכולים להתחבר לכלי הזה. רק צריך לעשות סוויץ׳ במוח ולא לחשוב בינה מלאכותית כעל משהו טכנולוגי מורכב

טכנופוביה - OUT, מגרש משחקים - IN

מנלה מתייחס למחקרים שמהם עולה נתון מדהים: כ-20% בלבד מבני הנוער מרגישים נוח בסביבה טכנולוגית. איפה הם כן מרגישים מאוד בנוח? באפליקציות כמו אינסטגרם וטיקטוק, שם הם מעלים תכנים בקצב של מכונת ירי, אבל היום גלילה באינסטגרם היא ממש כמו לחיצה על פליי במכשירי הווידאו של פעם. ברגע שהפעילות הטכנולוגית הופכת למעט יותר מורכבת מהנפת אצבע, רובם מאבדים את הידיים ואת הרגליים, ומתקרבים למה שאנשים תופסים כ"זקנים טכנולוגיים". "זה לא רק שבני הנוער לא יודעים להתעסק בטכנולוגיה", אומר מנלה, "הם ממש מפחדים מזה, אז בואו נוריד מהשולחן שהצעירים שולטים בטכנולוגיה".

"מה שיפה בבינה מלאכותית", מסביר מנלה, "זה שמדובר בכלים פשוטים, ולכן כל אחד ואחת, בכל גיל, יכולים להתחבר לכלי הזה. רק צריך לעשות סוויץ' במוח ולא לחשוב בינה מלאכותית כעל משהו טכנולוגי מורכב, אלא כעל מגרש משחקים. ברגע שתעברו למוד של משחק, יקרה קסם, ממש אפילו נס".

מנלה מדגים זאת באמצעות השאלה שכל ילד נשאל בגן, "מה אתה רוצה להיות כשתהיה גדול". אזרחים ותיקים, צריכים להחליף את השאלה "מה הלאה", או "מה אני עושה עם החיים שלי", בתשובה לאותה שאלה מהגן, ולהחליט מה באמת הם רוצים להיות עכשיו. "למשל", אומר מנלה, "אזרח ותיק רוצה להיות צייר אבל הוא לא יודע לצייר. אפשר, כמובן, ללמד אותו לצייר, אולם מדובר בתהליך ממושך. אבל אפשר גם ללמד אותו להשתמש בתוכנות כמו מידג'רני, דאלי או כל מחולל תמונות אחר, וממש תוך מספר דקות הוא יכול ללמוד לתת פקודות (פרומפטים), ולראות את הקסם מתרחש על המסך. תוך זמן קצר משמעותית בהשוואה ללימודי ציור, כל חובב צילום וגרפיקה יכול לטייב את הכישורים שלו וליצור אומנות אמיתית".

אישה אחרת, למשל, תרצה להיות מפיקה מוזיקלית, אבל אין לה כישורי נגינה או כל יכולת אחרת, מלבד אהבתה למוזיקה. היום, עם תוכנות בינה מלאכותית אפשר ממש לעבד שירים. ניתן לכתוב מילים בעזרת CHAT-GPT, להחליט על סגנון השירה, על עיבוד המוזיקה, ולהפיק שיר מאל"ף עד ת"ו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מגדירים מחדש את גיל הפרישה: העולם נפתח להעסקת עובדים מבוגרים

בשיתוף מפעל הפיס
בינה מלאכותית. ShutterStock
"זה לא רק כלי שיכול לפתח מיומנויות חדשות, זה ממש יכול לעזור ל-wellbeing של אזרחים ותיקים"/ShutterStock

הכשרה של דקות בודדות במקום חודשים ארוכים

אפשר לתת עוד דוגמאות, אבל המשמעות משותפת לכולם: אם יש לך תשוקה למשהו, כלי הבינה המלאכותית יכולים לעזור לך לשחק עם זה. למעשה, כל תחביב שיש לכם, מאפשר למצוא את כלי ה-AI המתאים ולפתח אותו. "כבר לא צריך כישורים אמיתיים", אומר מנלה, "אלא רק תשוקה לנושא מסוים, והבינה המלאכותית כבר תעשה את השאר". החסם העיקרי עבור אזרחים ותיקים הוא הגישה שאומרת לנו שטכנולוגיה היא דבר מורכב, אך בכלי AI לא אנחנו הם אלה שמתכנתים אותם, אנחנו בסך הכל משתמשים בתשתיות שלהם באופן פשוט מהצד שלנו. "תוך חמש עד עשר דקות אפשר להבין את זה", קובע מנלה, "יודע מה? 20-30 דקות לאנשים מאותגרים טכנולוגית".

באחת הכתבות הקודמות בפרויקט שלנו, דיברנו על איך אפשר להפוך את הכישורים הייחודיים למקור הכנסה לאחר הפרישה. ממש באותה הדרך, אפשר להפוך את המיומנויות שרוכשים ב-AI למקור הכנסה. אבל לא רק זה, כלי בינה מלאכותית יכולים ללמד אתכם, ממש כך, כישור מסוים שחסר לכם לצורכי עבודה. במקום חיפוש אין-סופי במנועי החיפוש, שואלים את הצ'ט בשפה פשוטה איך עושים דבר מסוים, ומקבלים תוך שניות ספורות את התשובה.

לפי מנלה, לא רק שהבינה המלאכותית מצמצמת את הפערים בין מבוגרים לצעירים, אלא יכול להתפתח בגלל פער הפוך, משום שהנכדים לא ידעו להפעיל את תוכנות הבינה המלאכותית, אבל סבא וסבתא יודעים פתאום לשחק בממשקים וליצור תמונות. "חשבו עד כמה בעבר מבוגרים פחדו מרשתות חברתיות, והיום יש כאלה שלמדו ליהנות מהחשיפה שם והפכו לכוכבי רשת בגיל מבוגר". את הנושא הזה הוא מכיר ממקום ראשון, דרך אבא אחד מחבריו: "אביו של החבר החל לצייר בגיל 89 והעלה את ציוריו לרשת", מספר מנלה, "ופתאום הוא זכה לאלפי עוקבים".

ממש כמו שאותו אדם העלה ציורים לרשת, כך גם אנשים אחרים שיוצרים תמונות בבינה מלאכותית יכולים להפוך אותם למבוקשים. רק באפריל האחרון הוענק פרס בתחרות הצילום היוקרתית של סוני, לתמונה שנוצרה על ידי AI ולא צולמה באמת.

"הגיע הזמן להפסיק לפחד ולהפחיד, בוודאי שלא להגיד שזה לא כלי שישמש מבוגרים", מסכם מנלה, "זה לא רק כלי שיכול לפתח מיומנויות חדשות, זה ממש יכול לעזור ל-wellbeing של אזרחים ותיקים. הייתי אומר אפילו שבעלי רשתות דיור מוגן חייבים להכניס את זה לרשימת הקורסים שלהם, וכדאי להוסיף כלי AI להכשרות אחרות לאזרחים ותיקים".

אזרח ותיק, מחפש עבודה? למגוון משרות מותאמות הקלק כאן

למידע בנושא תעסוקה בגיל השלישי, כתבות וסרטונים, היכנסו>>

בשיתוף מפעל הפיס
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully